SIAMU Région de Bruxelles-Capitale - DBDMH Brussels Hoofdstedelijk Gewest


NEWS CPTT-CPBW 06.2024

COVID à Bruxelles :

On a effectivement vu une légère recrudescence du nombre de cas de personnes contaminées. Sur base d'analyses d'eaux ménagères, on a constaté un (petit) pic fin mai, début juin. Il y a aussi de plus en plus d'indications que les conséquences d'une contamination avec la COVID peuvent être encore plus sérieuses qu'on ne le pensait jusqu'à présent. Ainsi, il pourrait aussi y avoir une correlation avec le diabète type 1. Le pourcentage de personnes vaccinées a baissée et présente de grandes différences régionales chez les femmes enceintes.

Le Dr. profite de l'occasion pour attirer l'attention sur d'autres aspects que les autorités compétentes devraient suivre : il y a plus de cas de coqueluche et de rougeole. Certains pays spécifiques connaissent une augmentation de maladies provoquées par la méningocoque.

Elle conclut son exposé en signalant le risque accru présenté par les moustiques et tiques qui peuvent transmettre certaines maladies et notamment le moustique tigre qui se répand progressivement dans notre pays. Dans ce cadre, il est fait un appel auprès de la population, et donc aussi des agent.e.s du SIAMU, de rapporter chaque moustique tigre qu'on aurait vu.

COVID-19 in Brussel.

We zagen inderdaad een lichtjes hoger aantal besmette personen. Op basis van analyses van het afvalwater stelden we eind mei, begin juni een (kleine) piek vast. Er zijn ook steeds meer indicaties dat de gevolgen van een besmetting met COVID nog ernstiger kunnen zijn dan tot nu toe werd gedacht. Zo zou er een correlatie kunnen zijn met diabetes type 1. Het percentage gevaccineerde personen daalde en vertoont tussen de gewesten grote verschillen voor zwangere vrouwen.

Dr. neemt de gelegenheid te baat om de aandacht te vestigen op andere aspecten die de bevoegde overheden in het oog zouden moeten houden: er zijn meer gevallen van kinkhoest en mazelen. Sommige specifieke landen kennen een groei van ziektes veroorzaakt door meningokokken.

Ze besluit haar uiteenzetting door te wijzen op het hogere risico die muggen en teken vormen, die bepaalde ziekten kunnen overbrengen en met name de tijgermug die zich geleidelijk in ons land verspreid. In dat kader roept men de bevolking, en dus ook het personeel van de DBDMH, op om elke tijgermug die men eventueel ziet, te melden.

Quid de la suite de la plainte pour sabotage au poste d'Anderlecht ?

Suite aux différentes constatations faites l'année passée, des rapports d'information ont été rédigés et une plainte globale sera prochainement déposée auprès du Parquet de Bruxelles en espérant que cela aboutisse plus rapidement que chaque fois des plaintes isolées. Cela présente aussi comme avantage d'avoir un seul interlocuteur pour l'ensemble des faits. Les chefs de bataillon concernés prennent aussi cette affaire au sérieux.

Is er nieuws over de klacht wegens sabotage in de post Anderlecht?

Aansluitend op de vorig jaar gedane vaststellingen werden er informatieverslagen opgesteld en weldra zal een omvattende klacht worden neergelegd bij het Parket van Brussel in de hoop dat dit sneller tot resultaat zal leiden dan telkens een aparte klacht. Dit heeft nog als voordeel dat er voor alle feiten één enkele gesprekspartner is. De betrokken bataljonschefs nemen deze zaak ook ernstig.

 

NEWS CPTT- CPBW 06.2024

· Casques de sécurité – définition des besoins.

Le major commente la présentation qu'il a préparée à ce sujet et qui reprend les objectifs visés, le contexte réglementaire, la méthode utilisée, analyses des risques, les différents types de casques disponibles etc.

Le SLFP remercie le service et le major pour la présentation exhaustive. Il y voit aussi une confirmation que les casques des plongeurs du SIAMU ne répondent pas à toutes les normes.

Avis motivés des organisations syndicales :

S.L.F.P. :

Le SLFP est agréablement surpris de la qualité et la préparation de ce dossier et émet un avis motivé positif relatif à la définition des besoins des casques de sécurité.

Concernant la couleur et le marquage des casques, les SLFP rappelle la circulaire ministérielle du 2 OCTOBRE 2007 relative au marquage des casques (mise à jour au 07-03-2018). Le casque du personnel des services d'incendie est de couleur blanche. Les services d'incendie qui le désirent peuvent choisir, lors de la commande, un casque peint en jaune phosphorescent ou en jaune fluorescent. Cette peinture, après avoir accumulé l'énergie lumineuse fournie par la clarté du jour ou une source artificielle, devient brillante dans l'obscurité complète.

Le grade et le nom du porteur ainsi que la marque distinctive des pompiers ambulanciers, infirmiers ou médecins sont compris ci-après sous le terme de " marquage ". Le matériel utilisé pour le marquage et l'application de ce matériel sur le casque doivent être faits en accord avec le fournisseur du casque.

Seul le marquage sur le casque qui est décrit dans cette circulaire est autorisé.

Veiligheidshelmen – vastlegging behoeften.

Een majoor geeft meer uitleg bij de presentatie die hij hierover maakte en die de doelstellingen vermeldt, de reglementaire context, de gebruikte methode, risicoanalyses, de verschillende beschikbare types helmen enz.

Het VSOA dankt de dienst en de majoor voor deze volledige presentatie. Het ziet er ook een bevestiging in dat de duikhelmen van de DBDMH niet aan alle normen beantwoorden.

Met redenen omklede adviezen van de vakorganisaties:

VSOA:

Het VSOA is aangenaam verrast door de kwaliteit en de voorbereiding van dit dossier en brengt een positief met redenen omkleed advies uit aangaande de bepaling van de behoeften voor de veiligheidshelmen.

Met betrekking tot de kleur en de markering van de helmen, herinnert het VSOA aan de ministeriële omzendbrief van 2 OKTOBER 2007 betreffende de markering van de helmen (bijgewerkt op 07-03-2018).

De helm van het personeel van de brandweerdiensten is wit. Bij de bestelling kunnen de brandweerdiensten kiezen voor een helm in fosforescerend geel of fluorescerend geel. Nadat deze verf de lichtenergie van daglicht of een kunstmatige bron heeft geaccumuleerd, wordt hij lichtgevend in volledige duisternis.

De graad en naam van de drager, evenals het onderscheidingsteken van de brandweerlieden-ambulanciers, verpleegkundigen of artsen, worden hierna "markering" genoemd.

Het materiaal dat wordt gebruikt voor de markering en het aanbrengen van dit materiaal op de helm moet worden overeengekomen met de leverancier van de helm.

Alleen de in deze omzendbrief omschreven markering op de helm is toegestaan.

2. Le SLFP demande, comme le prévoit la loi, une copie de l'avis préalable du Comité pour les achats de 4 auto-échelles automatiques de caméras optiques/thermiques pour auto-échelle : 1er feu vert.et plus précisément par rapport au choix, de l'achat, de l'utilisation et de l'entretien de ces outils de travail et de chaussures HAZMAT.

Avis motivés des organisations syndicales :

S.L.F.P. : Le SLFP rappelle qu'une des missions du comité est de donner un avis préalable sur le choix, l'achat, l'entretien et l'utilisation des équipements de travail et des équipements de protection individuelle et collective.

Le SLFP demande pour les points f – g – i – q r – s ci-dessus l'avis préalable relatif aux choix, à l'achat, à l'entretien et à l'utilisation ce ces équipements de travail et de ces EPI.

Le signataire de ces achats, à dû vérifier, que toutes les conditions légales étaient remplies avant de signer le bon de commande.

Le SLFP demande le respect de la législation et des missions du comité en particulier.

Il y a infraction à l'article II.7-3 du CODEX.

· Zoals wettelijk bepaald vraagt het VSOA een voorafgaandelijk advies van het Comité voor aankoop van 4 automatische autoladders, aankoop van optische/thermische camera's voor autoladders en aankoop schoenen HAZMAT.

Met redenen omklede adviezen van de vakorganisaties:

VSOA: Het VSOA herinnert eraan dat een van de taken van het comité is om voorafgaand advies te verstrekken over de keuze, de aanschaf, het onderhoud en het gebruik van arbeidsmiddelen en individuele en collectieve beschermingsmiddelen.

Het VSOA vraagt voorafgaand advies over de keuze, de aanschaf, het onderhoud en het gebruik van deze arbeidsmiddelen en PBM.

De ondertekenaar van deze aankopen moest controleren of aan alle wettelijke voorwaarden was voldaan voordat hij de bestelbon ondertekende.

Het VSOA vraagt de naleving van de wetgeving en van de taken van het comité in het bijzonder.

Er is een inbreuk op artikel II.7-3 van de CODEX.


Courant septembre démarrera le chantier de sécurisation des postes Paul Brien (Speedgate) et Cité (barrière levante).

In de loop van september starten de beveiligingswerken van de posten Paul Brien (Speedgate) en RAC (slagboom).


Op 2 september starten de renovatiewerken van de douches van de brandweerlieden en officieren (verdiepingen +2 en +3 van Heli1) en van de WC-blokken van +2 en +3. De werken zullen in twee fasen verlopen.


Le 2 septembre démarre le chantier de rénovation des douches des pompiers et officiers (étages + 2 et +3 de Héli1) ainsi que des blocs WC du +2 et +3. Ce chantier se fera en deux phases.


Mi-août, le chantier de rénovation intérieure de la grande salle de sport de l'Héliport va démarrer pour une durée de 4 mois maximum.

Half augustus, starten de werken voor de binnenrenovatie van de grote sportzaal van de Helihaven voor maximum 4 maanden.


Le chantier de rénovation de la toiture de Héli1 a enfin pu reprendre de manière intensive après de longues semaines de météo peu favorable.
Le chantier aurait dû se terminer avant les congés du bâtiment (le 12/07) mais se terminera

De renovatiewerken aan het dak van Heli1 konden eindelijk intensief hervat worden na lange weken van ongunstig weer.

De werken hadden reeds voor het bouwverlof (12/07) klaar moeten zijn, maar zullen uiteindelijk eind augustus/begin september afgerond zijn.au final fin août/début septembre.


CPBW 15.07.2024

Psychosociale risicoanalyse NC112.

Steekladders.

CPTT 15.07.2024

Analyse des risques psychosociale à la CU112.

Echelles à emboîtement.


Lundi dernier, l'échelle de 64 mètres des Pompiers de Bruxelles a été mise à la disposition de nos collègues de Liège à la suite de l'incendie qui faisait rage dans la tour Kennedy.

L'échelle, engin de sauvetage par excellence, a évacué/sauvé sept habitants de leur fâcheuse posture.

Elle a également assuré un appui logistique. Une collaboration exemplaire s'est mise en place dans des conditions de travail difficiles et éreintantes.

Chapeau bas pour les différents services engagés sur place.

Maandag laatsleden, werd de ladder van 64 meter van Brandweer Brussel, ter beschikking gesteld van de Luikse collega's ter gelegenheid van de brand die woedde in de Kennedytoren.

De ladder, reddingsinstrument per uitstek, evacueerde/redde zeven bewoners uit hun benarde positie.

Het reddingsvoertuig werd tevens ingezet voor logistieke doeleinden. De voorbeeldige samenwerking ging gepaard met moeilijke en uitputtende werkomstandigheden. Hoedje af voor de verschillende diensten die ter plaatse werden ingezet.

NEW DELTA

Le gros œuvre béton est fini !

Après presque un an de chantier, les volumes et espaces principaux sont là.

Cet été, les toitures, l'isolation, les panneaux de façade et les châssis habilleront cette structure et la rendront étanche.

L'entreprise se concentrera ensuite sur les techniques et aménagements intérieurs.

De betonnen ruwbouw is klaar!

Na bijna een jaar op de werf zijn de belangrijkste volumes en ruimtes gecreëerd.

Deze zomer zullen de daken, isolatie, gevelpanelen en het raamwerk de structuur bedekken en waterdicht maken.

Daarna zal het bedrijf zich concentreren op de technische aspecten en de binneninrichting.


CPTT mai 2024

Analyse des risques psychosociaux à la CU112.

Le SLFP demande une nouvelle analyse des risques des aspects psychosociaux car depuis la dernière analyse, qui a eu lieu en 2022, la situation a changé avec entre autres un renfort de dispatcheurs. Il attendra la mise en place des mesures proposées par la direction suite à l'analyse de 2022.

Le Président confirme que la direction est bien consciente de l'importance du bien-être des call takers et de dispatcheurs et que ces agents subissent une charge émotionnelle très lourde. La ligne hiérarchique de la CU112 s'efforce aussi de rendre les conditions de travail plus agréables et fait de réels efforts pour ce personnel, par exemple en organisant des activités de nature différente.

La direction ne sait pas encore donner de délai pour l'affectation de deux agents chez Safe. Il faut pour cela qu'une charte claire soit établie au préalable sur ce que notre dispatching et celui de la police peuvent attendre l'un de l'autre. Cela permettra d'avoir une description des rôles réciproques. Les deux officiers responsables de la CU112 y travaillent actuellement. Par rapport aux autres options envisagées par le passée, celle-ci offre une réelle plus-value.

Le Président précise qu'il ne sera pas demandé aux agents de prester des gardes de 24h chez Safe. Pour cela, nous organiserons probablement un roulement entre notre centrale d'urgence et Safe.

Le suivi de l'analyse des risques de la Lingerie suit son cours ; nous espérons pouvoir en informer relativement vite le Comité.

Avis motivé du S.L.F.P. :

L'employeur communique les résultats de l'analyse des risques au Comité pour la prévention et la protection au travail et demande l'avis du Comité sur les mesures de prévention collectives qui en découlent.

Les résultats de l'analyse des risques, de 2022, du CU 112 n'ont jamais été présenté au comité et aucun avis du comité n'a été demandé sur les mesures de prévention.

Il y a infraction à la législation.

Le SLFP demande un suivi régulier des mesures de prévention mises en place suite à cette analyse des risques.

Avis motivé de la direction :

  • Les analyses des risques psychosociaux ont été présentées par Attentia lors du Comité de septembre 2022 ;
  • Les mesures prévues ont été présentées en décembre 2022 ;
  • Le point à l'ordre du jour de la présente réunion est un suivi pour la CU112.

Analyse des risques de la Région : addendum.

Un Programme pluriannuel de Politique générale (PPPG) 2024-2029 est en cours d'élaboration. Comme le prévoit la législation (Art. 23 de la Loi du 15 mai 2007 relative à la sécurité civile), il tient compte de la situation existante et de l'analyse des risques. L'analyse des risques du SIAMU ayant été établie en 2019, à partir de données chiffrées 2016-2017-2018, il a été décidé par la Direction générale du SIAMU qu'un Addendum serait réalisé avant une actualisation complète d'ici 2029. Cet Addendum consiste en une actualisation des données relatives aux risques récurrents et ponctuels, à partir des données chiffrées 2020-2021-2022, et des projections de couverture des risques (temps d'intervention) compte tenu des nouveaux projets d'implantation des postes.

Avis motive du S.L.F.P. :

L'analyse des risques sert, notamment, à déterminer les niveaux de service c'est-à-dire : le taux de couverture d'un territoire donné à savoir le délai d'intervention pour une mission donnée sur un territoire donné et le pourcentage de réponse adéquate dans ce délai ainsi que les moyens nécessaires pour atteindre les objectifs fixes.

Il faut donc connaître le niveau de service que desire offrir le SIAMU en region de Bruxelles-Capitale afin de determiner, notamment, le rôle de garde, l'effectif disponible, la coordination zonale, l'optimalisation du principe d'aide adéquate la plus rapide, les procédures opérationnelles, ...

Pour le SLFP, il est hors de question de diminuer l'effectif de garde disponible actuellement, mais au contraire, de l'augmenter en function de l'augmentation des statistiques d'intervention. Le SLFP rappelle également, que vu la creation de "zone apaisées" et du plan "Good Moove", nos délais d'interventions sont rallongés.

Echelle à emboîtement : modèle actuel proposé par le fabricant.

Nous avions constaté qu'une goupille d'un verrou de l'échelle que le fabricant nous avait renvoyée après y avoir apporté les modifications demandées suite à l'incident à Delta, était mal engagée et nous l'avons alors renvoyée chez le fabricant, qui allait la remettre en ordre et la livrer hier ou aujourd'hui. A ce moment-là, un nouvel essai sera effectué.

Avis motive du SLFP:

Pour le SLFP, il est temps de trouver une solution pour ces échelles afin de rendre confiance au personnel lors de leur l'utilisation.

Intégration de deux nouveaux PIT.

Le Ministre de la Santé Publique veut encore réaliser un certains nombre de projets avant la fin de la législature, c'est-à-dire rapidement. Cela a aussi un impact sur la Région de Bruxelles-Capitale et une des conséquences est qu'il y aura dans un premier temps 3 PIT 112 interhospitaliers et un PIT 112 sur son territoire. Bientôt, l'ensemble des PIT deviendra des PIT 112 première ligne et des PIT pour des transports interhospitaliers urgents. Les hôpitaux sont demandeurs d'avoir des PIT supplémentaires et ceux-ci seront répartis entre la VUB (qui garde son PIT actuel et qui gèrera de manière autonome ce 2ième PIT), Joseph Bracops/Saint-Anne Saint-Remi (à partir du 1er octobre mais avec un double emplacement), Saint-Michel et Paul Brien. Le timing de la première activation à Saint-Michel est programmée le 1er juillet mais l'activation à Paul Brien est reportée au 1er octobre.

L'infirmier.ière sur le PIT joue un rôle très important lorsqu'il faut prodiguer des soins ; les compétences acquises pendant la formation d'ambulancier sont donc plus valorisées.

Le personnel du PIT HSP sera géré par le PASI Anderlecht, celui des PIT Saint-Michel et Paul Brien par l'Héliport.

Nous devons nous organisons pour pouvoir assurer ces missions avec le plan de personnel actuel et avons élaboré une solution temporaire jusqu'à ce que la demande du SIAMU d'avoir 24 sapeur-pompiers ambulancier supplémentaires soit acquise.

L'urgence du changement auquel le service est confronté et qui lui est imposé, ne permet malheureusement pas qu'il se fasse dans des conditions idéales pour le personnel concerné.

Notre proposition est de retirer temporairement un équipage à Sainte-Elisabeth pour confier cette ambulance à la Croix Rouge. Cette option a aussi été dictée par la volonté d'équilibrer la charge en termes de pénibilité.

Avis motive du S.L.F.P. :

Vu les discussions interminables relatives à la charge de travail que représente l'AMU et l'imposition faite au SIAMU par le SPF santé de rajouter 2 PIT.

Pour le SLFP, on doit remplacer 2 ambulances par 2 PIT mais ne pas rajouter de vecteurs ambulances.

Le SLFP rappelle qu'il s'opposera toujours à la création d'un cadre ambulanciers !

Il appartient à l'employeur à vérifier une répartition correcte de la charge de travail AMU. Le SLFP demande un ratio d'une pompe pour trois ambulances.

La politique "ni jamais, ni toujours" est une première bonne initiative.

Nous pouvons toujours l'améliorer en fonction des années de service et de l'âge des agents.

Le SLFP rappelle que si le ratio des ambulances augmente, il faudra augmenter le plan du personnel en fonction de cette augmentation.

Le SLFP rappelle qu'il s'opposera toujours à une diminution du personnel de garde et demande, au contraire, une augmentation du personnel de garde car nous n'arrivons, pratiquement, jamais au minimum indiqué par note de service à cause de plusieurs facteurs (malade du jours, AT, etc??)

Le SLFP souhaite une analyse de risque pour les antennes (« Mats ») présentes à la centrale (ondes électromagnétiques).

Les radios que les opérateurs utilisent sont raccordées à des antennes sur le toit et les ondes électromagnétiques rayonnent verticalement ; par conséquent, notre personnel n'y est pas exposé car il se trouve en dessous des mâts.

Par contre, il arrive effectivement que des centralistes utilisent une radio portative, au même titre que quelqu'un qui en utilise une en intervention. La direction se demande s'il est vraiment opportun de faire effectuer pour cela une analyse des risques ?

Le conseiller en prévention, fort d'expériences précédentes, confirme que le risque est pratiquement inexistant.

Le SLFP se base pour cette demande sur le Code sur le bien-être au travail. Le SLFP demande par conséquent l'avis des SIPPT et SEPPT ainsi que de la direction.

Le Dr S. remettra un avis médical à ce sujet.

Avis motivé du S.L.F.P. :

Art. V.7-13.- Lors de l'application des obligations visées au livre Ier, titre 2, et notamment en ce qui concerne l'analyse des risques, l'employeur évalue tous les risques pour les travailleurs dus aux champs électromagnétiques sur le lieu de travail et, si nécessaire, mesure ou calcule les niveaux des champs électromagnétiques auxquels les travailleurs sont exposés.

Le SLFP attendra l'avis médical du SEPP.

CPBW mei 2024

Psychosociale risicoanalyse NC112.

Het VSOA vraagt een nieuwe psychosociale risicoanalyse want sinds de vorige, die in 2022 plaatsvond, is de situatie gewijzigd met onder meer een versterking van de ploeg dispatchers. Het zal wachten tot de maatregelen van kracht zijn die de directie voorstelde na de analyse van 2022.

De Voorzitter bevestigt dat de directie zich goed bewust is van het belang van het welzijn van de call takers en dispatchers van de NC112 en dat deze personeelsleden een erg zware emotionele belasting ondergaan. De hiërarchische lijn van de NC112 tracht ook de arbeidsomstandigheden aangenamer te maken en doet reële inspanningen voor dit personeel, bijvoorbeeld door verschillende soorten activiteiten te organiseren.

De directie kan nog geen termijn plakken voor de affectatie van twee personeelsleden bij Safe. Daarvoor moet vooraf een duidelijk charter worden opgesteld m.b.t. wat onze dispatching en die van de politie van elkaar kunnen verwachten, teneinde een beschrijving te bekomen van de wederzijdse rollen. De twee leidinggevende officieren van de NC112 werken daar momenteel aan. T.o.v. de in het verleden overwogen opties, vormt deze piste een echte meerwaarde.

De Voorzitter preciseert nog dat aan de personeelsleden niet zal worden gevraagd om bij Safe wachten van 24u te verrichten. Daarvoor zullen we wellicht een beurtrol organiseren tussen onze noodcentrale en Safe.

Met redenen omkleed advies van het VSOA:

De werkgever deelt de resultaten van de risicoanalyse mee aan het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk en vraagt het Comité om advies over de daaruit voortvloeiende collectieve preventiemaatregelen.

De resultaten van de risicoanalyse van NC112 in 2022 zijn nooit voorgesteld aan het comité. Het comité is nooit om advies gevraagd over preventieve maatregelen.

Dit is een overtreding van de wetgeving.

Het VSOA roept op tot regelmatig toezicht op de preventieve maatregelen die na deze risicoanalyse zijn genomen.

Risicoanalyse van het Gewest: addendum.

Er wordt aan een meerjarenbeleidsplan 2024-2029 gewerkt. Zoals bepaald door de wetgever (art. 23 van de Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid) houdt het rekening met de bestaande situatie en de risicoanalyse. Daar de risicoanalyse van de DBDMH in 2019 werd opgesteld, op basis van cijfergegevens voor de periode 2016-2018, besliste de algemene directie van de DBDMH dat er nog voor de in 2029 geplande volledige update een addendum moest komen. Dit addendum behelst een update van de gegevens over de recurrente en punctuele risico's, op basis van cijfergegevens voor de periode 2020-2022 en prognoses inzake de dekking van risico's (interventietijd) rekening houdend met de nieuwe projecten voor de locaties van de posten.

Met redenen omkleed advies van het VSOA:

Een risicoanalyse wordt met name gebruikt om het niveau van de dienst te bepalen, d.w.z. de dekkingsgraad voor een bepaald gebied, d.w.z. de interventietermijn voor een bepaalde missie in een bepaalde zone en het percentage adequate respons binnen dit tijdsbestek, evenals de middelen die nodig zijn om de gestelde doelen te bereiken.

Het is dus noodzakelijk om het niveau van dienstverlening te kennen dat de DBDMH in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil bieden om in het bijzonder de wachtrol, de beschikbare mankracht, de zonale coördinatie, de optimalisatie van het principe van de snelst adequate hulp, de operationele procedures.... te bepalen.

Voor het VSOA is er geen sprake van dat het effectief van wacht dat momenteel beschikbaar is, wordt verminderd. Integendeel: het moet worden verhoogd in overeenstemming met de toename van de interventiestatistieken. Het VSOA wil er ook op wijzen dat onze interventietermijnen zijn verlengd door het creëren van "rustige zones" en het "Good Moove"-plan.

Steekladder: huidig door de fabrikant voorgesteld model.

We hebben vastgesteld dat een pin van een grendel aan de ladder die de fabrikant ons had teruggestuurd nadat hij er als gevolg van het incident in Delta de door ons gevraagde wijzigingen aan had aangebracht, slecht vastklikte, waarna we de ladder opnieuw naar de fabrikant hebben gestuurd, die ze in orde zou brengen en gisteren of vandaag ging leveren. Op dat moment zal een nieuwe test worden uitgevoerd.

Met redenen omkleed advies van het VSOA:

Voor het VSOA is het tijd om een oplossing te vinden voor deze ladders, zodat het personeel weer vertrouwen krijgt in het gebruik ervan.

Integratie twee nieuwe PIT's.

De minister van Volksgezondheid wil nog voor het einde van de legislatuur, dus vlug, een aantal projecten realiseren. Dit heeft ook een weerslag op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en een van gevolgen ervan is dat er in eerste instantie op zijn grondgebied 3 PIT's zullen zijn voor 112-interhospitaalvervoer en een 112-PIT. Weldra zullen de PIT's eerstelijns 112-PIT's worden en PIT's voor dringend interhospitaalvervoer. De ziekenhuizen zijn vragende partij voor extra PIT's en deze zullen worden gespreid over de VUB (die zijn huidige PIT behoudt en autonoom deze 2de PIT zal beheren), Joseph Bracops/Sint-Anna Sint Remi (vanaf 1 oktober maar met een dubbele locatie), Sint-Michiel en Paul Brien. De timing van de eerste activatie in Sint-Michiel is gepland op 1 juli, maar die in Paul Brien is uitgesteld naar 1 oktober.

De verpleger.ster op de PIT speelt een erg belangrijke rol als er zorgen moeten worden toegediend; de tijdens de opleiding van ambulancier verworven vaardigheden worden bijgevolg meer ten nut gemaakt.

De het personeel van de PIT SPZ zal door de VOPO Anderlecht worden beheerd, dat van de PIT's van Sint-Michiel en Paul Brien door de Helihaven.

We moeten ons zo organiseren om deze opdrachten te kunnen uitvoeren met het huidige personeelsplan en hebben een tijdelijke oplossing uitgewerkt totdat de vraag van de DBDMH om 24 bijkomende brandweerlieden-ambulanciers te krijgen, verworven is.

De dringendheid van deze verandering waarmee de dienst geconfronteerd wordt en die hem wordt opgelegd, maakt het helaas niet mogelijk dat dit voor het betrokken personeel in ideale omstandigheden gebeurt.

Wij stellen voor om tijdelijk een ploeg uit Sint-Elisabeth weg te halen en de ziekenwagen aan het Rode Kruis toe te vertrouwen. Deze optie werd ook ingegeven door het streven naar een evenwichtige belasting inzake de zwaarte van de job.

Met redenen omkleed advies van het VSOA:

Gezien de eindeloze discussies over de werklast van de DMH en de oplegging aan de DBDMH door de FOD Volksgezondheid om 2 PIT's toe te voegen.

Voor het VSOA moeten we twee ziekenwagens vervangen door 2 PIT's, maar geen ziekenwagenvectoren toevoegen.

Het VSOA herhaalt dat ze zich altijd zal verzetten tegen de oprichting van een ambulancierskader!

Het is aan de werkgever om ervoor te zorgen dat de werkbelasting van de DMH correct wordt verdeeld. Het VSOA vraagt om een verhouding van één pomp per drie ziekenwagens.

Het "niet altijd, niet nooit"-beleid is een goede eerste stap.

We kunnen altijd voor verbetering zorgen in functie van het aantal dienstjaren en de leeftijd van de personeelsleden.

Het VSOA wijst erop dat als de ziekenwagenratio stijgt, het personeelsplan in overeenstemming met deze stijging moet worden verhoogd.

Het VSOA herhaalt dat het zich altijd zal verzetten tegen elke vermindering van het aantal personeelsleden van wacht, en pleit integendeel voor een verhoging van het aantal personeelsleden van wacht, aangezien we door een aantal factoren (ziektedagen, arbeidsongevallen...) bijna nooit het minimumaantal halen dat in de dienstnota wordt vermeld.

Het VSOA vraagt een risicoanalyse voor de antennes in de NC112 (elektromagnetische golven).

De radio's die de operatoren gebruiken, zijn verbonden met antennes op het dak en de elektromagnetische golven stralen verticaal uit; bijgevolg wordt ons personeel er niet aan blootgesteld, want het bevindt zich onder de masten.

Het gebeurt daarentegen inderdaad dat het personeel van de centrale een draagbare radio gebruikt, net zoals iemand die er een op een interventie gebruikt. De directie vraagt zich af of het werkelijk opportuun is om daarvoor een risicoanalyse te laten doen?

Preventieadviseur, steunend op eerdere ervaringen, bevestigt dat het risico zo goed als onbestaand is.

Het VSOA baseert zich voor deze vraag op de Codex over het welzijn op het werk. Het VSOA vraagt bijgevolg het advies van de IDPBW, EDPBW alsmede van de directie.

Dr. S/ zal voor een medisch advies hieromtrent zorgen.

Met redenen omkleed advies van het VSOA:

Art. V.7-13 - Bij de toepassing van de verplichtingen bedoeld in boek I, titel 2 en inzonderheid wat betreft de risicoanalyse, gaat de werkgever eerst na of zich mechanische trillingen tijdens het werk voordoen of kunnen voordoen. Is dat het geval, dan beoordeelt en, indien nodig, meet de werkgever de blootstelling van de werknemers aan deze mechanische trillingen.

Het VSOA zal het medisch advies van de EDPB afwachten.


La prochaine réunion du CPPT aura lieu le jeudi 27 juin 2024.


ORDRE DU JOUR :

Approbation du procès-verbal de la réunion du 30 mai 2024.

Direction :

 
Analyse des risques psychosociale à la Lingerie.
Casques de sécurité – définition des besoins.
Avis donnés par le SIPPT
Achat – rénovation et réaménagement sanitaires Héli 1 : 1er feu vert.
Achat – pneus véhicules légers et géométrie : 1er feu vert.
Achat – rideaux et systèmes de suspension : 1er feu vert.
Achat – appareils électroménagers : 1er feu vert.
Achat – remplacement de fenêtres aux PASI Paul Brien et Chênaie : 1er feu vert.
Achat – 4 auto-échelles automatiques : 1er feu vert.
Achat – caméras optiques/thermiques pour auto-échelle : 1er feu vert.
Achat – granulés absorbants pour liquides : 1er feu vert.
Achat – casques techniques multifonctionnels : 1er feu vert.
Achat – compresseur : 1er feu vert.
Achat – manchon bouteille d'air : 1er feu vert.
Achat – pièces détachées pour le charroi du SIAMU : 1er feu vert.
Achat – gardiennage : 2ième feu vert.
Achat – matelas et sommiers : 2ième feu vert.
Achat – travaux de sécurisation des accès aux PASI Paul Brien et Cité : 2ième feu vert.
Achat – nettoyage de locaux et vitres : 2ième feu vert.
Achat – tenues d'intervention secouristes ambulanciers : 2ième feu vert.
Achat – chaussures HAZMAT : 3ième feu vert.
Achat – attribution équipement et aménagement de 12 autopompes.
Visites de lieux de travail:
PASI Paul Brien.
Safe Brussels.
Autres : travaux toiture Etat-Major.

A la demande du S.L.F.P. :

 
Le retrait des poubelles dans les bureaux constitue un changement dans l'organisation du travail. Pourtant ce point n'est pas passé en Comité, il n'y a pas eu d'analyse des risques et aucune note de service n'a été publiée. Le SLFP demande l'avis du conseiller en prévention, de la médecine du travail et du Comité concernant ce point.
En plus, le SLFP s'interroge sur la présence de poubelles ouvertes avec des denrées alimentaires périssables. Le SLFP demande une analyse des risques concernant les nouvelles poubelles sans couvercle.

Quid de la suite de la plainte pour sabotage au poste d'Anderlecht ?

Le SLFP propose de changer les chaises des postes de travail à la Lingerie, qui nous paraissent peu adaptées à l'activité de couture. Le SLFP demande l'avis de l'ergonome.

Quid de l'analyse des risques relative à une exposition à des agents cancérigènes, mutagènes ou reprotoxiques ou des agents possédant des propriétés perturbant le système endocrinien ?

Quid de l'analyse des risques musculosquelettiques au travail ?

Quid des résultats de l'analyse des risques psychosociaux du service Finances/comptabilité demandée par le SLFP au CPPT du mois de mars 2023 ?

Quid de la formation véhicules électriques destinée aux techniciens du SIAMU et demandée par le SLFP au CPPT du mois de juin 2023 ?


Dans le cadre de l'analyse des risques psychosociale générale, le SLFP demande :


a) La communication des résultats de cette analyse des risques au Comité et les recommandations du Comité et les mesures prises à la suite de cette analyse des risques ;
b) Le plan global de prévention avec le volet psychosocial et le plan d'action annuel 2024 ;
c) L'évaluation annuelle de la politique de prévention en matière de risques psychosociaux et la communication des résultats au Comité ;
d) Les preuves d'information et de formation des travailleurs et de la ligne hiérarchique en la matière.

De volgende vergadering van het CPBW Brandweer zal plaatshebben in de Helihavenkazerne op donderdag 27 juni 2024 om 9 uur.


AGENDA :
Goedkeuring notulenontwerp van de vergadering van 30 mei 2024.
Directie :
Psychosociale risicoanalyse bij de linnendienst.
Veiligheidshelmen – vastlegging behoeften.
Door de IDPBW verstrekte adviezen :
a) Aankoop – renovatie en herinrichting sanitair Heli I: 1ste groen licht.
b) Aankoop – banden lichte voertuigen en geometrie: 1ste groen licht.
c) Aankoop – gordijnen en ophangsystemen: 1ste groen licht.
d) Aankoop – huishoudtoestellen: 1ste groen licht.
e) Aankoop – vervanging ramen VOPO's Paul Brien en Eikenbos: 1ste groen licht.
f) Aankoop – 4 automatische autoladders: 1ste groen licht.
g) Aankoop – optische/thermische camera's voor autoladders: 1ste groen licht.
h) Aankoop – absorberende korrels voor vloeistoffen: 1ste groen licht.
i) Aankoop – multifunctionele technische helmen: 1ste groen licht.
j) Aankoop – compressor: 1ste groen licht.
k) Aankoop – hoes ademluchtfles: 1ste groen licht.
l) Aankoop – vervangstukken wagenpark DBDMH: 1ste groen licht.
m) Aankoop – bewaking: 2de groen licht.
n) Aankoop – matrassen en bedbodems: 2de groen licht.
o) Aankoop – werkzaamheden beveiliging toegangen VOPO's Paul Brien en Cité: 2de groen licht.
p) Aankoop – reiniging gebouwen en ramen: 2de groen licht.
q) Aankoop – interventiekledij hulpverleners-ambulanciers: 2de groen licht.
r) Aankoop – schoenen HAZMAT: 3de groen licht.
s) Aankoop – gunning uitrusting en inrichting 12 autopompen.

Werkplaatsbezoeken:


VOPO Paul Brien.
Safe Brussels
Andere: renovatiewerken dak stafkazerne.

Op verzoek van het VSOA:

 
Het weghalen van de vuilnisbakken in de bureaus betekent een wijziging in de arbeidsorganisatie. Dit punt is nochtans niet aan bod gekomen in het Comité, er is geen risicoanalyse gemaakt en er verscheen geen dienstnota. Het VSOA vraagt het advies van de preventieadviseur, van de arbeidsgeneeskunde en het Comité m.b.t. dit punt.
Daarnaast heeft het VSOA ook vragen bij de aanwezigheid van open vuilnisbakken met bederfbare voedingswaren erin. Het VSOA vraagt een risicoanalyse over de nieuwe vuilnisbakken zonder deksel.

Is er nieuws over de klacht wegens sabotage in de post Anderlecht?

Het VSOA stelt voor om de stoelen aan de werkposten in de linnendienst te vervangen; ze lijken ons weinig aangepast voor naaiwerk. Het VSOA vraagt het advies van een ergonoom.

Is er nieuws over de risicoanalyse na de blootstelling aan kankerverwekkende, mutagene of reprotoxische stoffen of agentia die het endocrien systeem kunnen verstoren?

Is er nieuws over de risicoanalyse m.b.t. musculoskeletale aandoeningen op het werk?

Is er nieuws over de resultaten van de psychosociale risicoanalyse bij de dienst Financiën/boekhouding die het VSOA tijdens het Comité van maart 2023 vroeg?

Is er nieuws over de opleiding elektrische voertuigen bedoeld voor de technici van de DBDMH en die het VSOA tijdens het Comité van juni 2023 vroeg.

In het kader van de algemene psychosociale risicoanalyse vraagt het VSOA:


a) Kennisgeving aan het Comité van de resultaten van deze risicoanalyse en de aanbevelingen van het Comité en de als gevolg van deze risicoanalyse genomen maatregelen,
b) Het globaal preventieplan met het psychosociaal gedeelte en het jaaractieplan 2024,
c) De jaarlijkse evaluatie van het preventiebeleid inzake psychosociale risico's en de kennisgeving van de resultaten aan het Comité,
d) De bewijzen dat de werknemers en de hiërarchische lijn ter zake geïnformeerd en opgeleid werden.


La prochaine réunion du CPPT aura lieu, le jeudi 30 mai 2024.

ORDRE DU JOUR :

Approbation du procès-verbal de la réunion du 25 avril 2024.

Direction :

S14 et T9 : mise en service.

Analyse des risques psychosociaux à la CU112.

Analyse des risques de la Région : addendum.

Echelle à emboîtement : modèle actuel proposé par le fabricant.

Intégration de deux nouveaux PIT.

Visites des lieux de travail :

a) Saint-Michel.

b) Sainte-Elisabeth.

c) PASI Anderlecht.

d) Local de formation Peutie.

Plan annuel d'action 2023 : suivi.

Analyse des risques de la fonction de « vidéaste » : avis du Comité.

A la demande de la C.S.C. Services publics : néant

A la demande de la C.G.S.P. : néant

A la demande du S.L.F.P. :

Le SLFP souhaite une analyse de risque pour les antennes (« Mats ») présentes à la centrale (ondes électromagnétiques).

Adaptation à apporter au règlement du travail : la décision d'être oui ou non porteur d'un ARI et d'être oui ou non « actif feu » revient uniquement à la médecine du travail.

Le SLFP demande qu'un rappel relatif au port de la ceinture de sécurité soit fait au personnel.

Le SLFP demande qu'un communication relative au port de la tenue de casernement, en été comme en hiver, soit faite au personnel.

De la part de la direction :

Logistique : modèle du rapport de test pour les futurs casques d'incendie.

De volgende vergadering van het CPBW r zal plaatshebben op donderdag 30 mei 2024..

AGENDA :

Directie :

S14 en T9: indienststelling.

Risicoanalyse psychosociale aspecten NC112.

Risicoanalyse van het Gewest: addendum.

Steekladder: huidig door de fabrikant voorgesteld model.

Integratie twee nieuwe PIT's.

Werkplaatsbezoeken:

a) Sint-Michiel.

b) Sint-Elisabeth.

c) VOPO Anderlecht.

d) Opleidingslokaal Peutie.

Jaaractieplan 2023: follow-up.

Risicoanalyse functie "videograaf" : advies van het Comité.

Op verzoek van het ACV Openbare diensten: nihil

Op verzoek van de ACOD: nihil

Op verzoek van het VSOA:

Het VSOA vraagt een risicoanalyse voor de antennes in de NC112 (elektromagnetische golven).

Aan het arbeidsreglement aan te brengen wijzigingen: enkel de arbeidsgeneeskunde mag beslissen of iemand al dan niet drager van een IAT mag zijn of al dan niet "actief brand".

Het VSOA vraagt dat men het personeel nogmaals herinnert aan het dragen van de veiligheidsgordel.

Het VSOA vraagt een mededeling t.a.v. het personeel m.b.t. het dragen van kazernekledij tijdens de winter- en zomermaanden.

Op verzoek van de overheid of EDPBW:

Logistiek: model van testverslag voor de toekomstige brandweerhelmen.


Il semble que des cours de seconde langue soient organisés pour le personnel, pendant les gardes, en période de grands congés.

Si le SLFP est satisfait de l'organisation de cours de seconde langue (qui arrive même un peu tard mais comprend qu'à l'approche des élections…), par contre le SLFP s'oppose à se retrouver devant un fait accompli et un manque de concertation avec les représentants du personnel.

Le SIAMU a visiblement beaucoup de mal à respecter la législation et les prérogatives des organisations syndicales. Se dirige-t-on vers une dictature ?

Considérant que :

1°) En périodes de grands congés et pendant la garde, il est quasiment impossible de libérer des agents. En effet, l' EM et les postes avancés tournent déjà en effectifs minimums pour permettre aux agents d'avoir leurs congés annuels. Ces cours de langue risquent donc de rater leur obejctifs qui sont tout à fait louables.

2°) Ces formations ne figurent pas dans le plan de formation 2024 et n'ont donc pas été concertée. Le plan de formations dispose juste qu'afin d'améliorer la connaissance du néerlandais chez les collègues francophones, un projet de coaching linguistique est en cours d'élaboration.

3°) Que, selon les services d'inspection, le comité doit remettre des avis sur les formations. Du fait des spécificités de chaque zone de secours, les avis ne peuvent malheureusement concerner que ce qui est dans la sphère d'action de la zone de secours concernée, à savoir, par exemple, la formation particulière liée à apprentissage d'une langue.

En d'autres mots, les zones de secours n'ont que très peu de choix en ce qui concerne les établissements de formations et que les zones reçoivent des procédures générales du SPF Intérieur, ce qui limite leurs champs d'action. Cependant, les autres cours, propre de la zone, zone tombent pleinement sous le coup des avis du SIPP et du Comité de chaque zone.

Aucun avis n'a été remis par le comité.

4°)Le membre du personnel suit chaque année minimum vingt-quatre heures de formation permanente. L'organisation et le nombre d'heures de cette formation sont fixés par le conseil de direction (dans le cas du SIAMU et surtout à l'approche des élections, sous la pression politique).

La formation permanente est organisée en fonction de l'effectif en personnel, la répartition des moyens et le résultat de l'analyse zonale des risques.

En période de congé l'effectif étant réduit, les cours de langue, indispensable au SIAMU, n'auront pas le succès qu'ils méritent.

Le SLFP demande donc :

- la mise en concertation de l'organisation de ce cours ;

- la présentation du contenu de ce cours au comité ;

- le report de l'organisation de ces cours en dehors des période de vacances (après concertation)

- une formation pour la direction des procédures et des matières de concertation.

A défaut d'obtenir le respect de la législation, le SLFP déposera un préavis de grève qui couvrira l'ensemble des agents pour les actions de protestations relatives à l'organisation, sans base juridique valable, des cours de diversité et de seconde langue !

Il est temps que le pouvoir politique prenne conscience qu'on organise pas un service opérationnel comme il organise son ministère (Heureusement d'ailleurs)


CPPT/CPBW 25-04-2024

Gezien recent het aantal gevallen van mazelen in het Brussels Gewest significant steeg, leek het nuttig een extra informatiepunt toe te voegen aan de agenda van de vergadering van woensdagnamiddag.

Etant donné que le nombre de cas de rougeole est en augmentation considérable dans la Région de Bruxelles, il semblait utile d'ajouter à l'ordre du jour un point d'information à ce sujet.


Pt. 1.1. Modification de l'arrêté du 24 août 2017 du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale portant le statut administratif et pécuniaire des agents du personnel opérationnel du SIAMU. 

Pt. 1.1. Wijziging van het besluit van 24 augustus 2017 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de DBDMH


CHAPITRE II/1. – Des sous-cadres.

Art. 6/1. §1er. Un sous-cadre au sein du SIAMU représente une subdivision spécialisée du cadre opérationnel, visant à organiser et à structurer les différentes missions et responsabilités des pompiers.

§ 2. Trois sous-cadres distincts, chacun dédié à des domaines spécifiques, sont créés :


sous-cadre opération : le sous-cadre opération regroupe les pompiers dont les missions principales sont liées à la gestion des interventions sur le terrain, que ce soit en cas d'incendie, de sauvetage ou d'aide médicale urgente. Les membres de ce sous-cadre sont formés et spécialisés pour faire face aux situations d'urgence et assurer la sécurité publique.


sous-cadre technique : le sous-cadre technique est dédié aux pompiers ayant des compétences spécialisées dans des domaines techniques spécifiques, tels que la maintenance des équipements, la gestion des véhicules d'intervention, ou d'autres aspects techniques essentiels au bon fonctionnement de l'unité. Ces membres contribuent à la fiabilité et à l'efficacité des opérations par le biais de leur expertise technique.


sous-cadre dispatching : le sous-cadre dispatching englobe les professionnels chargés de la coordination des opérations. Ils opèrent depuis le centre de dispatching, assurant une communication efficace entre les équipes sur le terrain et assurant une réponse rapide et coordonnée à toutes les situations d'urgence. Les membres de ce sous-cadre jouent un rôle clé dans la gestion des ressources et la prise de décisions stratégiques.


Art. 6/2. Les agents du cadre de base et du cadre moyen font partie de l'un des sous-cadres visés à l'article 6/1. Un agent peut réaliser une partie de ses prestations dans le sous-cadre opération et dans un autre sous-cadre. Dans ce cas, il est considéré comme faisant partie du sous-cadre opération.

 
Art. 6/3. Le Règlement de travail définit l'organisation de chaque sous-cadre et le nombre minimum et maximum d'agents par grade au sein de ces sous-cadres, selon les besoins organisationnels du service.


Art. 11.§1er. Le recrutement du personnel a lieu soit dans le grade de sapeur-pompier, pour ce qui concerne le cadre de base, soit dans le grade de sergent, pour ce qui concerne le cadre moyen,]1 soit dans le grade de capitaine, pour ce qui concerne le cadre supérieur. Le recrutement dans le grade de sergent ne peut avoir lieu que s'il n'y a pas assez de lauréats suite à une procédure de promotion par avancement de grade dans les conditions de l'article 51 § 1er.
§ 2. Le recrutement a lieu uniquement dans le sous-cadre opérationnel. 

 Art. 61. Pour la promotion à un grade qui n'appartient pas à un groupe contingenté, le conseil de direction se prononce, dans son avis, sur chaque candidat qui répond aux conditions requises pour occuper l'emploi.
L'avis du conseil de direction se base sur le classement des candidats à l'examen de promotion.Si deux candidats ou plus réussissent l'examen de promotion en obtenant un score identique, la priorité ira à celui qui, dans l'ordre : 

1° appartient au sexe le moins représenté à ce rang de promotion dans l'institution ;

2° possède l'ancienneté de grade la plus élevée ;3° possède l'ancienneté de niveau la plus élevée ;

4° possède l'ancienneté de service la plus élevée au cadre opérationnel du SIAMU.La détermination du sexe le moins représenté se fait au moment où est rendu l'avis du Conseil de direction.

Art. 66. § 1er. Le membre du personnel visant une promotion au grade de sergent ou de lieutenant accomplit un stage de promotion d'une durée de six mois. Le candidat à une promotion au grade de sergent ou de lieutenant est admis au stage par l'officier-chef de service.§1/1. Le membre du personnel visant une promotion au grade de caporal ou d'adjudant dans un sous-cadre différent du sien accomplit un stage de promotion d'une durée de trois mois.


CHAPITRE II. - De la mutation volontaire

Art. 104. § 1er. L'agent introduit sa demande de mutation volontaire en répondant à une offre de mobilité interne communiquée par la GRH au moins par note de service.

§ 2. Lorsque la mutation porte sur un changement de sous-cadre en vue d'intégrer le sous-cadre technique, le conseil de direction peut imposer pour pourvoir postuler une condition de diplôme ou de formations, motivée selon les besoins organisationnels ;

§ 3. Lorsque la mutation porte sur un changement de sous-cadre en vue d'intégrer le sous-cadre dispatching, le conseil de direction peut imposer un stage de mobilité de 3 mois.

§ 4. La note de service visée au §1er mentionne :


1° la description de la fonction ;
2° le profil requis des candidats ;
3° dans quel délai l'agent doit faire connaître son intérêt pour l'emploi ; 

 4° les éventuelles conditions de diplôme ou de formation imposées par le conseil de direction ; 

 5° l'éventuelle nécessité de réussir un test à l'issue d'une période d'essai et, le cas échéant, la durée de la période d'essai.


HOOFDSTUK II/1. – Subkaders.

Art. 6/1. §1. Een subkader binnen de DBDMH is een gespecialiseerde onderverdeling van het operationeek kader, gericht op het organiseren enstructureren van de verschillende missies en verantwoordelijkheden van de brandweerlieden.
§2 Er worden drie verschillende subkaders gecreëerd, elk gewijd aan specifieke domeinen:


subkader operatie: het subkader operatie bestaat uit brandweerlieden die als hoofdtaak hebben interventies op het terrein te leiden, of het nu gaat om brand, redding of dringende medische hulp. De leden van dit subteam zijn opgeleid en gespecialiseerd in het omgaan met noodsituaties en het waarborgen van de openbare veiligheid.


subkader techniek: het subkader techniek bestaat uit brandweerlieden met specialistische vaardigheden in specifieke technische domeinen, zoals onderhoud van uitrusting, beheer van interventievoertuigen of andere technische aspecten die essentieel zijn voor de goede werking van de eenheid. Deze leden dragen met hun technische expertise bij tot de betrouwbaarheid en efficiëntie van de operaties.


subkader dispatching: het subkader dispatching omvat de professionelen die instaan voor de coördinatie van de operaties. Zij werken vanuit het dispatchingcentrum, zorgen voor een doeltreffende communicatie tussen de teams op het terrein en verzekeren een snelle, gecoördineerde reactie op alle noodsituaties. Zij spelen een sleutelrol in het beheer van de middelen en de strategische besluitvorming.

Art. 6/2. Het basis- en middenkaderpersoneel maakt deel uit van een van de subkaders waarop artikel 6/1 betrekking heeft. Een personeelslid kan een deel van zijn functie uitoefenen in het subkader Operaties, alsook in een ander subkader. In dat geval wordt hij geacht deel uit te maken van het subkader Operaties.

Art. 6/3. Het arbeidsreglement bepaalt de organisatie van elk subkader en het minimum- en maximumaantal personeelsleden per graad binnen deze subkaders, afhankelijk van de organisatorische behoeften van de dienst.

Art. 11.§ 1. De aanwerving van het personeel gebeurt hetzij in de graad van brandweerman, voor wat betreft het basiskader, in de graad van sergeant voor wat het middenkader betreft, hetzij in de graad van kapitein, voor wat betreft het hoger kader.
De aanwerving in de graad van sergeant kan pas gebeuren bij gebrek aan voldoende laureaten in een procedure tot bevordering door verhoging in graad n de omstandigheden van artikel 51 §1.
§ 2 Aanwerving vindt alleen plaats in het operationeel subkader.

Art. 61. Voor de bevordering tot een graad die niet behoort tot een gecontingenteerde groep, spreekt de directieraad zich in zijn advies uit over iedere kandidaat die voldoet aan de vereisten om de betrekking te bekleden.
Het advies van de directieraad is gebaseerd op de rangschikking van de kandidaten voor het bevorderingsexamen in overweging.Indien twee of meer kandidaten geslaagd zijn voor het bevorderingsexamen en hierop een identieke score behalen, wordt de voorkeur gegeven aan diegene die, in volgorde :

1° behoort tot het geslacht dat in die bevorderingsrang het minst vertegenwoordigd is binnen de instelling;

2° de hoogste graadanciënniteit heeft;

3° de hoogste niveauanciënniteit heeft;

4° de hoogste dienstanciënniteit heeft in het operationeel kader van de DBDMH.De berekening van het minst vertegenwoordigde geslacht vindt plaats op het ogenblik dat het advies van de directieraad gegeven wordt.


Art. 66. § 1. Het personeelslid dat een bevordering in de graad van sergeant of luitenant beoogt, voltooit een bevorderingsstage met een duur van zes maanden. De officier-dienstchef laat de kandidaat voor een bevordering in de graad van sergeant of luitenant toe tot de stage.
§1/1. Een personeelslid dat mikt op bevordering tot de graad van korporaal of adjudant in een ander subkader dan het zijne dient een bevorderingsstage van drie maanden te volbrengen.


HOOFDSTUK II. - De vrijwillige mutatie 

 Art. 104. § 1. Het personeelslid vraagt een vrijwillige mutatie aan door te reageren op een aanbod van interne mobiliteit dat minstens per dienstnota door de HRM wordt meegedeeld.§ 2 Wanneer de mutatie een verandering van subkader betreft met het oog op toetreding tot het technisch subkader, kan de directieraad een diploma- of opleidingsvoorwaarde opleggen om te kunnen solliciteren, gerechtvaardigd op grond van organisatorische behoeften;

§ 3 Wanneer de mutatie betrekking heeft op een verandering van subkader met het oog op toetreding tot het subkader dispatching, kan de directieraad een mobiliteitsperiode van drie maanden eisen.

§ 4 De dienstnota waarop § 1 betrekking heeft: 

 1° de functiebeschrijving; 

 2° het profiel dat van de kandidaten wordt verlangd; 

 3° de termijn waarbinnen het personeelslid zijn belangstelling voor de functie kenbaar moet maken; 

 4° de eventuele diploma- of opleidingsvereisten die door de directieraad worden opgelegd; 

 5° de eventuele nood om voor een proef te slagen na een proefperiode en, indien nodig, de duur van de proefperiode.


La prochaine réunion du CPPT aura lieu, le jeudi 25 avril 2024.

ORDRE DU JOUR :

Direction :

Bilan annuel 2023 de la mise en œuvre de la note de service 2022-134.

SIPPT – SEPPT – Médecine du travail – Médecine de service :

Rapport(s) mensuel(s) du SIPPT : néant.

Avis donnés par le SIPPT :

  • Achat d'appareils électroménagers : 1er feu vert.
  • Achat de rideaux et systèmes de suspension : 1er feu vert.
  • Achat pneus de véhicules légers du charroi : 1er feu vert.
  • Achat sommiers et matelas : 2ième feu vert.

A la demande du S.L.F.P. :

Quid de l'examen et l'enregistrement de l'exposition aux substances dangereuses des agents du SIAMU ?

Conformément à la loi sur le bien-être au travail et afin d'avoir toutes les données nécessaires à une gestion correcte de la charge de travail individuelle sur les ambulances, le SLFP demande une analyse des risques pour le poste de travail d'ambulancier.

A partir de quelle heure et jusqu'à quelle heure une présence doit être assurée à l'accueil et combien de personnes (maximum) doivent s'y trouver ?

Les agents de l'accueil ont-ils/elles un uniforme à porter ?

Personnel de cuisine et/ou d'entretien : qui décide de qui fait quoi ? Le personnel ou un responsable de service ?

Le SLFP est satisfait de la politique menée par la direction pour les ambulances « Ni jamais ni toujours » qui doit assurer une meilleure répartition de la charge de travail élevée en AMU. Nous pourrions, peut-être, adapter le nombre minimal de tours de rôle « ambulance » en fonction des années de services et de l'âge de certains agents.

Quelle est la position de la direction relative à cette proposition ?

Le SLFP demande au département « Opérations » de veiller également à une juste répartition des tours de rôle pour les fonctions « rouge ». Au 31 mars 2023, le SIAMU comptait 166 sergents et sergents-majors. Combien d'entre eux exerce réellement les tâches décrites dans la description de fonction d'un sergent ?

De volgende vergadering van het CPBW zal plaatshebben op donderdag 25 avril 2024.

AGENDA :

Directie :

Balans voor 2023 van de uitrol van dienstnota 2022-134.

IDPBW – EDPBW – Arbeidsgeneeskunde – Dienstgeneeskunde :

Maandverslag(en) IDPBW: nihil.

Door de IDPBW verstrekte adviezen :

  • Aankoop huishoudtoestellen: 1ste groen licht.
  • Aankoop gordijnen en ophangsystemen: 1ste groen licht.
  • Aankoop banden voor lichte voertuigen uit het wagenpark: 1ste groen licht.
  • Aankoop bedbodems en matrassen: 2de groen licht.

Op verzoek van het VSOA:

Blootstelling van personeelsleden aan gevaarlijke stoffen : wat met het onderzoek in dat verband en de registratie ervan?

Conform de wetgeving over het welzijn op het werk en teneinde alle nodige gegevens te hebben voor een behoorlijk beheer van de individuele werklast op de ziekenwagen, vraagt het VSOA een risicoanalyse voor de werkpost van ambulancier.

Vanaf hoe laat en tot hoe laat moet er een aanwezigheid verzekerd zijn aan de balie en hoeveel mensen mogen er zich (maximaal) bevinden?

Beschikt het personeel van de balie over een uniform dat ze moeten dragen?

Keuken- en/of schoonmaakploeg: wie beslist er wie wat doet? Het personeel of een diensthoofd?

Het VSOA is tevreden over het door de directie gevoerde beleid inzake de ziekenwagens "Niet altijd, niet nooit" die voor een betere verdeling van de hoge DGH-werklast moet zorgen. We zouden misschien het minimumaantal "ziekenwagen"-beurtrollen aanpassen naargelang van de dienstjaren en leeftijd van sommige personeelsleden?

Het VSOA vraagt het departement Operaties om ook te waken over een billijke spreiding van de beurtrollen voor "rode" taken. Op 31 maart 2023 telde de DBDMH 166 sergeanten en sergeant-majoors. Hoeveel van hen oefenen daadwerkelijk de in de functiebeschrijving van sergeant vermelde taken uit?


La prochaine réunion du CCB aura lieu, le jeudi 25 avril 2024.

ORDRE DU JOUR :

A la demande du S.L.F.P. :

Quid de l'application de l'Arrêté du Gouvernement du 6 juillet 2023 portant modification de l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 26 janvier 2017 relatif au télétravail ( 14 jours par mois ) ?

Le SLFP souhaite la liste avec nom et prénom des recrues entrées en service depuis 2018 accompagné d'une colonne où figurent celles qui ont été nommées et une autre colonne où figurent celles qui ont été licenciées ou ont démissionnées.

De volgende vergadering van het BOC zal plaatshebben op donderdag 25 april 2024 om

AGENDA :

Op verzoek van het VSOA:

Wat met de toepassing van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende wijziging van het besluit de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 januari 2017 betreffende telewerk (14 dagen per maand)?

Het VSOA vraagt de lijst (met naam en voornaam) van de rekruten die sinds 2018 in dienst traden, met ook een kolom die vermeldt wie werd benoemd en een andere kolom met vermelding van wie ontslagen werd of ontslag nam.

PROCES-VERBAL DE LA REUNION DU 28 MARS 2024

À la demande du SLFP :

Le SLFP demande la modification de l'article 17 annexe 3 du règlement de travail opérationnel. Les congés ne sont pas pris en considération dans le calcul des 6 mois d'absence.

Le PRÉSIDENT répond que le service juridique travaille actuellement sur une révision de ce passage qui dissipera tout malentendu. Cette adaptation impliquera ensuite une modification du statut.

Le passage correspondant passera bientôt en première lecture et il est prévu d'inscrire cette modification au secteur XV avant la fin de la législature actuelle.

Concernant les augmentations barémiques des agents auxiliaires et spécifiques (supprimés en 2018), il apparaît que certains agents de la centrale n'ont pas vu leurs barèmes changer malgré leurs 15 ans d'ancienneté. Quid du changement de barème pour les A.S, est-ce automatique ou l'agent doit-il faire la demande ? Cela se fait-il automatiquement ou l'agent doit-il le demander ?

Le PRÉSIDENT répond que l'arrêté relatif aux contrats pour tâches auxiliaires ou spécifiques a été modifié en 2014, de sorte que les agents de la centrale d'urgence 112 ne sont plus concernés.

Cependant, entre 2014 et 2018, de tels contrats ont encore été établis erronément au SIAMU.
Un courrier a été adressé au service juridique de Talent à ce sujet. Dès que nous recevrons une réponse de leur part, les membres du comité en seront informés.

Quant aux membres du personnel ayant un contrat de ce type antérieur à 2014, ils bénéficient en principe d'une augmentation barémique automatique. Cela n'a toutefois manifestement pas été le cas. Le service RH étudie actuellement ce qui s'est passé et va rectifier cette erreur.

NOTULEN VAN DE VERGADERING VAN 28 MAART 2024

Op verzoek van het VSOA :

Het VSOA verzoekt om de wijziging van artikel 17 van bijlage 3 van het operationele arbeidsreglement. Bij de berekening van de 6 maanden afwezigheid wordt geen rekening gehouden met verloven.

De VOORZITTER antwoordt dat de juridische dienst momenteel werkt aan een hervorming van deze passage waardoor enige misvatting uitgesloten zal worden. Deze aanpassing impliceert vervolgens tevens ook een statuutswijziging.

De betreffende passage gaat binnenkort in eerste lezing en het is de bedoeling dat deze aanpassing voor het einde van de huidige legislatuur op sector XV geagendeerd wordt.

Wat de baremaverhogingen van personeelsleden aangeworven voor buitengewone of specifieke taken betreft (afgeschaft in 2018), blijkt dat sommige personeelsleden van de noodcentrale hun barema's niet hebben zien veranderen ondanks hun 15 jaar anciënniteit. Hoe zit het met de wijziging van barema's voor personeelsleden aangeworven voor buitengewone of specifieke taken ? Gebeurt dit automatisch of moet het personeelslid hierom vragen?

De VOORZITTER antwoordt dat het besluit met betrekking tot de contracten voor buitengewone of specifieke taken in 2014 aangepast werd waardoor personeelsleden van de noodcentrale 112 niet langer onder deze regeling vielen.

Tussen 2014 en 2018 werden dergelijke contracten bij de DBDMH echter nog verkeerdelijk opgesteld.
De juridische dienst van Talent werd aangeschreven met deze probleemstelling. Van zodra wij een antwoord van hen ontvangen, zullen de leden van het comité hiervan op de hoogte gesteld worden.

Wat de personeelsleden met een dergelijk contract van voor 2014 betreft : zij genieten in principe een automatische baremaverhoging. Dit is blijkbaar echter niet gebeurd. De HR-dienst bestudeert momenteel wat hier mis liep en zal deze fout rechtzetten.


Au 31 mars 2023, le SIAMU comptait:


34 adjudants
166 sergents et sergent-major


TOTAL SOUS-OFFICIERS: 200


Au 31 mars 2023, le SIAMU comptait:


312 pompiers
597 caporaux


TOTAL CADRE DE BASE: 909


Il y a donc 909 agents qui, sauf restriction médicale ou autre cause prévue statutairement sont censés effectués 95.675 interventions ambulances par an. Le SIAMU assure 29 ambulances.


Statistiques 2023 :


Nombres total de sorties ambulances : 97.895
Nombres total d'interventions ambulances: 95.675


Répartition des interventions AMU par postes :


Héliport (5 ambulances):

Jour/Dag : 12.411
Nuit/Nacht : 6.408
Total : 18.819


Anderlecht (4 ambulances):

Jour : 9.214
Nuit : 3.993
Total : 13.207


HSP (3 ambulances):

Jour : 7.871
Nuit : 4.443
Total : 12.314


Cité (2 ambulances):
Jour : 8.863
Nuit : 3.447
Total : 12.310


Brien (3 ambulances):
Jour : 7.8721
Nuit : 3.461
Total : 12.310


VUB (3 ambulances):

Jour : 5.822
Nuit : 2.302
Total : 8.124


Delta (3 ambulances):

Jour : 5.700
Nuit : 2.715
Total : 8.415


UCL (2 ambulances):
Jour : 3.393
Nuit : 1.391
Total : 4.784


Saint-Elisabeth (1 ambulance) :
Jour : 2.523
Nuit : 1.304
Total : 3.824


Saint-Michel (1 ambulance en 2023) :
Jour : 2.210
Nuit : 1.109
Total : 3.319


Chenaie (1 ambulance):

Jour : 1.625
Nuit : 674
Total : 2.299


SIAMU - Futur État-Major

Équipements

La Société d'Aménagement Urbain (SAU) est chargée d'assurer la maîtrise d'ouvrage déléguée de la future nouvelle caserne centrale (État-Major) du Service d'Incendie et d'aide médicale urgente (SIAMU) sur le site du Port Business Park (anciennement TACT), près de Tour et Taxis.

Le terrain d'environ 1,5 hectare prévu pour cette future caserne de l'État-Major des pompiers bruxellois s'étend entre le terminal TIR et le parc de Tour et Taxis. Il est situé en intérieur d'îlot, à l'arrière des bâtiments qui longent l'avenue du Port, la rue de l'Entrepôt et la rue Dieudonné Lefèvre.

La future nouvelle caserne est destinée à accueillir les services du SIAMU actuellement installés avenue de l'Héliport, de l'autre côté du canal.

e rôle de la Société d'Aménagement Urbain (SAU)

La Société d'Aménagement Urbain (SAU) a été désignée par le gouvernement bruxellois pour mener le projet de construction de cette nouvelle caserne SIAMU sur le site du Port Business Park, en assurant la maitrise d'ouvrage.

En décembre 2020, plusieurs groupes de travail ont été lancés, notamment avec les équipes du SIAMU, dans le but d'identifier tous les besoins spécifiques du corps des pompiers. Les aspects financiers et juridiques du projet seront également explorés dans ces groupes de travail. Une fois leurs conclusions rendues, le cahier des charges pour la construction de la nouvelle caserne pourra être finalisé.

DBDMH – Toekomstige hoofdkazerne

Voorzieningen

De Maatschappij voor Stedelijke Inrichting (MSI) kreeg de taak van gedelegeerd opdrachtgever voor de toekomstige nieuwe hoofdkazerne van de Dienst Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp (DBDMH) op het terrein van het Port Business Park (het vroegere TACT), in de buurt van Thurn & Taxis.

Het terrein van ongeveer 1,5 hectare voor deze toekomstige hoofdkazerne van de Brusselse brandweer is gesitueerd tussen de TIR-terminal en het park van Thurn & Taxis. Het ligt aan de binnenkant van een stratenblok, achter de gebouwen aan de Havenlaan, de Stapelhuisstraat en de Dieudonné Lefèvrestraat.

De geplande nieuwe kazerne is bestemd voor de diensten van de DBDMH die nu in de Helihavenlaan liggen, aan de andere kant van het kanaal.

De rol van de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting (MSI)

De Maatschappij voor Stedelijke Inrichting (MSI) kreeg de taak van de Brusselse regering om het bouwproject van deze nieuwe DBDMH-kazerne op het terrein van het Port Business Park te coördineren als opdrachtgever.

In december 2020 startten enkele werkgroepen met de teams van de DBDMH om de specifieke behoeften van de brandweerlieden te identificeren. Ook de financiële en juridische aspecten van het project worden onderzocht binnen deze werkgroepen. Als zij hun conclusies hebben geformuleerd, kan het bestek voor de bouw van de nieuwe kazerne worden afgewerkt.


SIAMU – NEW Anderlecht

Équipements Loisirs Projets mixtes

La Société d'Aménagement Urbain (SAU) est en charge de la réalisation d'une nouvelle caserne de pompiers et d'un équipement sportif mutualisé à destination des pompiers et des sportifs du quartier au 409 chaussée de Mons à Anderlecht. Elle mène ce projet pour le compte du Service d'incendie et d'aide médicale urgente (SIAMU), de la Région de Bruxelles-Capitale qui finance l'équipement sportif et de la Commune d'Anderlecht qui en assurera la gestion.

Situé sur le territoire de la commune d'Anderlecht, en plein cœur du quartier de Cureghem, le site de ce projet mixte se trouve au 409 chaussée de Mons. Il traverse tout l'îlot délimité par la chaussée de Mons, la rue du Collecteur et le Quai de l'Industrie, sur la rive droite du canal. Il dispose d'un accès de chaque côté.

Anciennement occupé par une entreprise, le site s'étend sur une superficie de 3.771 m2 et comprend 1 bâtiment qui devra être démoli pour le développement du projet.

Propriété du SIAMU depuis novembre 2018, ce site accueillera d'ici 2025 la relocalisation du Poste Avancé du Service Incendie (PASI, couramment dénommé « caserne ») actuellement situé au 627 chaussée de Mons ainsi qu'un équipement sportif ouvert au quartier.

La Région de Bruxelles-Capitale y poursuit trois grands objectifs :

  • Participer à la modernisation des casernes du SIAMU à l'échelle de la Région bruxelloise pour répondre au mieux aux standards actuels de conforts des agents et de durabilité des bâtiments.
  • Créer une dynamique de mixité fonctionnelle promue par le Plan Canal et répondre à des besoins d'équipements sportifs diagnostiqués dans le quartier lors de l'élaboration du Contrat de Rénovation Urbaine (CRU) couvrant ce territoire.
  • Optimiser les moyens fonciers et financiers publics disponibles.

DBDMH – NEW ANDERLECHT

Voorzieningen Recreatie Gemengde projecten

De Maatschappij voor Stedelijke Inrichting (MSI) is belast met de bouw van een nieuwe brandweerkazerne en een gedeelde sportvoorziening voor brandweerlieden en sportievelingen uit de wijk in de Bergensesteenweg 406 in Anderlecht. De MSI voert dit project voor de Dienst Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp (DBDMH) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat de sportvoorziening financiert en voor de gemeente Anderlecht, die deze zal beheren.

Het terrein van het gemengde project ligt op het grondgebied van de gemeente Anderlecht, midden in Kuregem, aan de Bergensesteenweg 409. Het bestrijkt het volledige stratenblok tussen de Bergensesteenweg, de Hoofdrioolstraat en de Nijverheidskaai op de rechteroever van het kanaal en heeft een ingang aan de twee zijden.

Vroeger was er een bedrijf gevestigd op het perceel van 3.771 m2. Er staat een gebouw op, dat afgebroken zal moeten worden voor de ontwikkeling van het project.

Het terrein is eigendom van de DBDMH sinds november 2018. De voorpost van de Brandweer (meestal de 'brandweerkazerne' genoemd) verhuist hierheen in 2025 vanuit zijn huidige locatie in de Bergensesteenweg 627 en er komt ook een sportvoorziening, die zal openstaan voor de buurt.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest streeft drie grote doelstellingen na:

  • Het bijdragen aan de modernisering van de kazernes van de DBDMH binnen het Brussels Gewest, zodat die beter voldoen aan de huidige comfortnormen van de werknemers en de duurzaamheidsnormen van gebouwen;
  • Het creëren van een mix van functies die het Kanaalplan voorstaat en een antwoord bieden op de nood aan sportvoorzieningen die werd vastgesteld tijdens de uitwerking van het stadsvernieuwingscontract (SVC) voor dit gebied;
  • Het optimaliseren van de beschikbare vastgoedreserves en middelen van de overheid.


Accès du 112 à votre appareil photo en cas d'urgence

Dès aujourd'hui, la centrale d'urgence des Pompiers de Bruxelles commence à utiliser une nouvelle technologie. Elle permet à l'appelant en détresse de partager des images en temps réel avec les intervenants (à la centrale d'urgence et en route vers l'incident). Pour l'instant, cette technologie ne sera utilisée que dans le cadre des interventions incendie, où il peut être utile de disposer d'images.

Fonctionnement :

Lorsque vous appelez le 112 pour signaler un incendie, il se peut que l'on vous demande si vous acceptez de donner accès à l'appareil photo de votre téléphone portable.

L'opérateur vous demandera d'abord votre accord. Vous recevrez alors un lien sur votre smartphone et si vous cliquez sur « accepter », les services de secours pourront accéder à votre appareil photo et voir la situation sur le terrain sur un écran à la centrale d'urgence pendant que vous continuez à parler.

Une image ou une vidéo vaut mieux qu'un long discours

L'idée de la diffusion en temps réel vient de l'étranger. Les Pompiers de Bruxelles sont à ce jour la seule zone de secours à disposer de cette option en Belgique.

Après quelques mois de tests, la technologie est à présent opérationnelle et peut donc être utilisée 24 heures par jour.

Elle présente de nombreux avantages :

Envoyer les moyens adéquats : En cas de suspicion d'incendie ou d'un accident, nous envoyons systématiquement des secours, mais les moyens que nous envoyons dépendent de la situation. Lorsque les citoyens partagent leur vidéo avec les services de secours, cela facilite l'envoi des moyens nécessaires adéquats.

Se rendre au bon endroit : parfois, l'appelant en situation de détresse ne sait pas déterminer avec précision l'endroit où il se trouve. En partageant sa position et les images sur place, les secours peuvent immédiatement se rendre au bon endroit.

Mieux se préparer : les images vidéo peuvent également être envoyées pendant les opérations de sauvetage aux véhicules de pompiers qui sont en route vers l'intervention, afin qu'ils puissent se préparer tactiquement à ce qu'ils vont trouver.

112 toegang tot uw camera tijdens een noodgeval

De noodcentrale van Brandweer Brussel start vanaf vandaag met nieuwe technologie. Daarmee kunnen live-beelden tijdens een incident gedeeld worden tussen de beller in nood en de hulpverleners (in de noodcentrale en onderweg naar het incident). Voorlopig zal de technologie enkel ingezet worden bij brandinterventies waar het nuttig kan zijn beelden te zien.

Hoe werkt het?

Wanneer u 112 belt om een ​​brand te melden, kan het zijn dat u gevraagd wordt of u toegang tot de camera van uw mobiele telefoon wilt geven.

De operator zal eerst uw akkoord vragen. Vervolgens krijgt u een link op uw smartphone toegestuurd en als u op accepteren drukt, opent dit uw camera en kunnen de hulpdiensten op een scherm bij de alarmcentrale de situatie ter plaatse zien terwijl u blijft praten.

Een foto of video zegt meer dan duizend woorden

Het idee van livestreaming werd uit het buitenland overgenomen en Brandweer Brussel is tot nu toe de enige Belgische hulpverleningszone met deze optie.

De technologie is een paar maanden getest, maar is nu live en kan dus 24 uur per dag worden gebruikt.

Het heeft veel voordelen:

juiste middelen uitsturen: bij vermoeden van brand of een ongeval, sturen we altijd hulp uit, maar welke middelen we uitsturen hangt af van de situatie. Als burgers hun video delen met de hulpdiensten, is het makkelijker om exact de nodige middelen uit te sturen.

de juiste locatie: soms kan de beller in nood niet goed inschatten waar die zich bevindt. Door het delen van locatie en beelden ter plaatse, kunnen de hulpmiddelen meteen naar de juiste locatie rijden.

betere voorbereiding: de videobeelden kunnen tijdens de reddingsactie ook naar de brandweervoertuigen onderweg worden gestuurd, zodat ze zich tactisch kunnen voorbereiden op wat ze zullen aantreffen.


Le PASI Saint-Michel a été et mis en service le 21 septembre 2020 en partenariat avec les Cliniques de l'Europe. Il disposait depuis lors d'une seule ambulance.

Depuis mars 2020, dans le contexte de la pandémie, la caserne Héliport disposait d'une ambulance supplémentaire octroyée de manière temporaire par le SPF Santé Publique.

Fin 2021, le SIAMU, constatant une augmentation du nombre d'interventions, a sollicité le maintient à durée indéterminée de cette 29e permanence à l'Héliport. La permanence supplémentaire a été accordée, mais sous condition : qu'elle soit positionnée au poste Saint-Michel pour soutenir la pression sur le poste Cité.

Devant réaliser des travaux d'agrandissement du poste Saint-Michel avant de pouvoir réaliser cette localisation de ce vecteur, une autorisation temporaire de localisation à l'Héliport a été obtenue (HÉLI 06) le temps nécessaire aux travaux.

En avril 2022, l'ambulance ST-MICHEL 02 (temporairement HÉLI 06) a été positionnée en journée au poste Cité pour répondre à l'objectif de soulager la pression sur les deux autres ambulances de ce secteur.

Mars 2024 : les travaux d'agrandissement sont achevés au poste Saint-Michel, et ce dernier peut désormais accueillir sa deuxième ambulance. Il répond également aux exigence d'un poste mixte.

La transformation de l'ambulance HÉLI 06 en ST-MICHEL 02 et son transfert vers son nouveau poste auront lieu le lundi 4 mars 2024 à 11h00.

Mise en service

Le personnel est prélevé dans l'effectif Héliport/Cité et sera composé de deux secouristes-ambulanciers. Le personnel monte directement de garde au PASI Saint-Michel à partir du 5 mars 2024.

De VOPO Sint-Michiel werd op 21 september 2020 geopend in samenwerking met het Europa ziekenhuis. Sindsdien beschikt deze over één ziekenwagen.

Sinds maart 2020, beschikt de Helihavenkazerne, in het kader van de pandemie, over een extra ziekenwagen die tijdelijk ter beschikking werd gesteld door de FOD Volksgezondheid.

Eind 2021, vroeg de DBDMH, die een toename van het aantal interventies vaststelde, om deze 29ste permanentie in de Helihaven voor onbepaalde tijd te behouden. De extra permanentie werd toegestaan, maar op één voorwaarde: dat deze in de VOPO Sint-Michiel zou worden geplaatst om de druk op de post RAC te verlichten.

Omdat de VOPO Sint-Michiel eerst moest worden uitgebreid voordat deze vector kon worden geplaatst, werd een tijdelijke toelating verkregen om deze in de Helihaven te plaatsen (HELI06) voor de tijd die nodig was om de werkzaamheden uit te voeren.

In april 2022, werd de ziekenwagen ST-MICHIEL 02 (tijdelijk HELI 06) overdag in de post RAC geplaatst om de druk op de twee andere ziekenwagens in deze sector te verlichten.

Maart 2024: De uitbreidingswerkzaamheden in de post Sint-Michiel zijn voltooid en deze laatste biedt nu plaats aan een tweede ziekenwagen. Hij voldoet ook aan de eisen van een gemengde post.

De omvorming van de ziekenwagen HELI 06 tot ST-MICHIEL 02 en de overbrenging ervan naar de nieuwe post, vindt plaats op maandag 4 maart 2024 om 11.00 uur.

Indienststelling

Er zal geput worden uit het personeel van Helihaven/RAC en dit zal bestaan uit twee hulpverleners-ambulanciers. Het personeel zal vanaf 5 maart 2024 onmiddellijk de wacht opgaan in de VOPO Sint-Michiel.


Site Saint-Michel

Ces derniers mois, l'équipe technique des Cliniques de l'Europe – Site Saint Michel, en collaboration avec les services AMU et Infrastructures du SIAMU, a lancé et supervisé le chantier d'extension du PASI Saint Michel. Ce chantier s'est achevé en janvier 2024 et la Visite Annuelle des Lieux de travail a eu lieu le 8 février. Les agents en poste à Saint Michel peuvent d'ores et déjà disposer des lieux.

Les travaux réalisés offrent un cadre de qualité aux agents et le SIAMU remercie chaleureusement l'Hôpital de cette belle réalisation.

Au départ, le Poste Avancé, prévu pour deux ambulanciers de garde, ne concernait que le rez-de-chaussée d'un immeuble d'habitation type « maison de maître ».

Les travaux ont consisté à rénover et aménager deux étages supplémentaires, permettant d'accueillir les ambulanciers nécessaires pour mettre en service, dès le 4er mars 2024, une deuxième ambulance et à moyen terme (probablement à l'été 2024) un PIT.

Les espaces aujourd'hui mis à disposition du SIAMU se composent des éléments suivants :

  • Au rez-de-chaussée :
  • hall d'entrée avec la cage d'escalier desservant les étages, accessible depuis la rue
  • espace kitchenette – salle à manger
  • espace salon
  • espace « vestiaire ambulance »
  • espace douche avec lavabo
  • espace WC
  • accès vers la cour intérieure via une terrasse arrière et deux volées d'escalier (chemin pour rejoindre l'ambulance)

A l'entre-étage :

WC réservé aux hommes

espace bureau permettant d'accueillir deux postes de travail

Au premier étage :

espace de repos permettant d'aménager 6 lits.

espace lavabo attenant à l'espace de repos.

WC réservé aux femmes.

Au deuxième étage :

vestiaire réservé aux femmes

vestiaire réservé aux hommes

douche – lavabo réservé aux femmes

douche – lavabo réservé aux hommes

Le sas des ambulances a été sécurisé par le placement d'une porte sectionnelle en entrée de sas.

Les Cliniques de l'Europe – Saint Michel examinerons à moyen terme et selon les budgets disponibles la faisabilité de rénover une partie du sous-sol pour pouvoir y aménager un petit espace fitness.

Site Sint-Michiel

De afgelopen maanden heeft het technisch team van Europa Ziekenhuizen - Site Sint-Michiel, in samenwerking met de diensten DGH en Infrastructuur van de DBDMH, de uitbreidingswerken van de VOPO Sint-Michiel gelanceerd en gesuperviseerd. De werken werden voltooid in januari 2024 en het jaarlijkse werkbezoek vond plaats op 8 februari. De personeelsleden die gekazerneerd zijn in Sint-Michiel, kunnen nu reeds gebruik maken van het pand.

De uitgevoerde werken bieden een hoogwaardige omgeving voor het personeel en de DBDMH wil het ziekenhuis van harte bedanken voor deze mooie verwezenlijking.

In eerste instantie betrof de voorpost, voorzien voor twee ambulanciers van wacht, alleen het gelijkvloers van een woongebouw stijl "herenhuis".

De werkzaamheden omvatten de renovatie en inrichting van twee extra verdiepingen om plaats te bieden aan de benodigde ambulanciers om, vanaf 4 maart 2024, een tweede ambulance in dienst te stellen en, op middellange termijn (waarschijnlijk in de zomer van 2024), een PIT.

De ruimtes die momenteel beschikbaar zijn voor de DBDMH omvatten de volgende elementen:

Op het gelijkvloers:

inkomhal met trappenhuis naar de verdiepingen, toegankelijk vanaf de straat

ruimte kitchenette - eetkamer

salonruimte

ruimte "vestiaire ambulance"

doucheruimte met lavabo

wc-ruimte

toegang tot de binnenplaats via een achterterras en twee trapdelen (weg naar de ambulance)

Op de tussenverdieping:

wc voorbehouden aan mannen

bureauruimte voor twee werkplekken

Op de eerste verdieping:

rustruimte die plaats biedt aan 6 bedden

ruimte lavabo grenzend aan de rustruimte

wc voorbehouden aan vrouwen

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Op de tweede verdieping:

vestiaire voorbehouden aan vrouwen

vestiaire voorbehouden aan mannen

douche - lavabo voorbehouden aan vrouwen

douche - lavabo voorbehouden aan mannen

Het sas van de ambulances werd beveiligd door de plaatsing van een sectionaalpoort bij de ingang van het sas.

De Europa Ziekenhuizen - Sint-Michiel zullen op middellange termijn en afhankelijk van de beschikbare budgetten onderzoeken of het haalbaar is om een deel van de kelderverdieping te renoveren om er een kleine fitnessruimte te creëren.


IncidentShare : regardez avec l'appelant 112

Prochainement une nouvelle technologie sera opérationnelle à la centrale d'urgence de Bruxelles. Elle permettra de connaître la position de l'appelant lors d'un appel d'urgence et de voir via son appareil photo. Son utilisation sera, dans un premier temps, limitée aux interventions incendie.

Fonctionnement

  1. Une personne appelle le 112 pour une intervention liée à la D1, mais l'appelant n'est pas en mesure de fournir suffisamment d'informations sur l'incident ou sur sa localisation.
  2. Après l'envoi des secours, le dispatcheur pompier peut demander si l'appelant accepte de donner accès à son appareil photo et/ou à sa localisation.
  3. S'il accepte, le dispatcheur envoie un SMS contenant un lien.
  4. Dès que l'appelant clique sur ce lien, le dispatcheur peut accéder en temps réel aux images de l'appareil photo de son téléphone portable. Le dispatching peut ainsi mieux comprendre la situation et disposer d'informations vitales.
  5. Les images de nos propres drones peuvent également être partagées avec le dispatching afin d'obtenir une image globale de la situation sur place. Les images obtenues (photo/vidéo) peuvent à leur tour être partagées avec les responsables de l'intervention en temps réel ou après téléchargement.

Cette nouvelle technologie, appelée IncidentShare, a été mise au point par la société danoise Bliksund. Notre centrale d'urgence est la première en Belgique à utiliser cette technologie.

Dans un second temps, l'application sera intégrée à CityGIS afin que l'accès à l'appareil photo et à la localisation puisse être demandé (par SMS) sans avoir à interrompre l'appel au 112. À l'avenir, nous espérons convaincre le SPF Santé publique d'utiliser également l'application pour les appels liés à la D2.

IncidentShare: kijk mee met de oproeper 112

Binnenkort starten we in de noodcentrale van Brussel met nieuwe technologie. Deze zal toelaten om tijdens een noodoproep de locatie van de beller te kennen en mee te kijken langs diens camera. In een eerste fase zal dit enkel toegepast worden bij brandweerinterventies.

Hoe werkt het?

  1. Iemand belt naar 112 en het is een D1-gerelateerde interventie, maar de beller is niet in staat om voldoende informatie of de locatie van het incident door te geven.
  2. De brandweerdispatcher kan dan na het uitsturen van de hulpuitruk, vragen of de beller akkoord is om toegang te geven tot diens camera en/of locatie.
  3. Indien de beller akkoord gaat, verstuurt de dispatcher een SMS met een link.
  4. De beller klikt daarop en vanaf dan kan de dispatcher in real-time meekijken met de oproeper via de camera in diens mobiele telefoon. Zo kan de dispatching een beter inzicht krijgen in de situatie en wordt levensreddende informatie gedeeld.
  5. Ook beelden van onze eigen drones kunnen gedeeld worden met de dispatching, om zo een samengesteld beeld te hebben van de situatie ter plaatse.Het verkregen beeldmateriaal (foto/video) kan op zijn beurt live of na download met de interventieleiders worden gedeeld.

Deze nieuwe technologie heet IncidentShare, en werd ontwikkeld door de firma Bliksund uit Denemarken. Onze noodcentrale is de eerste in België om met deze technologie te werken.

In een volgende fase wordt de applicatie geïntegreerd in CityGIS zodat de toegang tot de camera en locatie gevraagd kan worden (via SMS) zonder de 112-oproep te moeten onderbreken. We hopen in de toekomst het ministerie van Volksgezondheid te overtuigen om de applicatie eveneens te gebruiken voor D2-gerelateerde oproepen.

New Delta

Nous observons les cinq entrées de garage dédiées aux véhicules rouges.
Le rez-de-chaussée est désormais assemblé, à l'exception de deux hourdis qui seront posés dans les 24h. en imaginant un peu, on peut déjà percevoir la fonctionnalité des différents espaces.

Les flèches jaunes montrent le garage ambulance et la bleue le parking vélo.
La flèche rouge désigne la tour d'exercice extérieure indépendante qui comptera 6 étages.
Les deux hourdis qui seront placés mardi matin. (flèche orange).

We zien de vijf garage-ingangen voor de voertuigen rood.

Het gelijkvloers is nu in elkaar gezet, met uitzondering van twee welfsels die in 24 uur worden geïnstalleerd. Met een beetje fantasie kunnen we de functionaliteit van de verschillende ruimtes al zien.

De gele pijlen geven de garage ziekenwagen aan en de blauwe pijl de fietsenstalling.
De rode pijl wijst naar de onafhankelijke oefentoren buiten, die zes verdiepingen zal tellen.
De twee welfsels die dinsdagochtend geplaatst zullen worden (oranje pijl).


Stop aux fake news generator !

Service social et assurance hospitalisation pour pensionnés.

Le 04 décembre 2023, une participation pour l'assurance hospitalisation a été évoquée pour les pensionnés.

Ce n'est pas la faute des « libéraux » comme indiqué dans un courriel reçu des camarades, qui étaient d'ailleurs absents lors de la dernière réunion au cours de laquelle le sujet a été évoqué, car cela des mois des années même que le service social discute sur ce sujet car la facture des pensionnés dépasse plus de la moitié la facture totale.

En élaborant le budget, le service social arrive de moins en moins à pouvoir assumer les différentes primes et cadeaux à cause du coût de la facture de l'assurance hospitalisation.

Plusieurs pistes ont été proposées pour alléger la facture comme soit stopper l'assurance pour les pensionnés soit encore intervenir

Il y a eu, finalement, un accord en décidant d'intervenir pour 50% dans l'assurance des pensionnés comme pour ceux qui sont assurés par une autre compagnie que celle du SIMAU. L'intervention des pensionnés serait de 85 € par an.

Le SLFP demande que le budget du service social soit augmenté à hauteur de ce que le SIAMU paie en frais de consultances afin de prendre, pour l'ensemble du personnel et des pensionnés, une assurance hospitalisation beaucoup plus complète et plus avantageuse pour le personnel !

Halt aan fake news generator !

Betreft de Sociale diensten en hospitalisatieverzekering voor gepensioneerden.

Op 04 december 2023 werden er besprekingen gehouden over een bijdrage aan de hospitalisatieverzekering voor onze gepensioneerden dienstleden .

Het is geenszins de schuld van de "liberalen", zoals aangegeven in een e-mail die we mochten ontvangen van onze kameraden, bovendien afwezig tijdens de bewuste vergadering waar dit onderwerp ter sprake werd gebracht. De Sociale Dienst die dit onderwerp al maanden en jaren bespreekt laat weten dat, aangezien de rekening voor gepensioneerden de totale rekening met meer dan de helft overschrijdt. Dat dit lijdt tot steeds meer moeite bij het opstellen van de begroting van de Sociale Dienst om het totaal aan verschillende premies en giften te betalen, vanwege de kosten van de ziekenhuisverzekering.

Er werden een aantal pistes voorgesteld om de rekening te beheren, zoals het stopzetten van de bijdragen voor gepensioneerden of het beperkt behoud van deze deelname.

Uiteindelijk werd overeenstemming bereikt over het besluit om 50% bij te dragen van de verzekeringskosten voor gepensioneerden, evenals voor degenen die verzekerd zijn bij een andere maatschappij.

De bijdrage voor gepensioneerden zou 85 euros per jaar bedragen.

Het VSOA vraagt dat het budget van de sociale diensten wordt verhoogd tot het huidige niveau van wat besteed word aan consultancyvergoedingen binnen de organisatie , zodat alle personeelsleden en ook de gepensioneerden van een uitgebreidere hospitalisatieverzekering kunnen genieten !

Container déconta


Né à Bruxelles le 10 août 1972, le sergent-major Jean-François Spelmans est décédé en intervention ce mercredi 16 mars 2022. À ce titre, et avec l'accord de sa famille, il recevra les honneurs et hommages qui lui sont dus dans le cadre de funérailles officielles, en présence des plus hautes autorités du pays.

De sergeant-majoor Jean-François Spelmans overleed afgelopen woensdag 16 maart 2022 tijdens een interventie. Als zodanig, en met instemming van zijn familie, zal hij de eer en het eerbetoon ontvangen die hem toekomen in het kader van een officiële begrafenis, in aanwezigheid van de hoogste autoriteiten van het land.

Une chapelle ardente sera mise en place à la caserne Héliport (Heli I) du 23 mars à 9h30 au 24 mars à 15h30.

Elle sera ouverte au public le 23 de 11h00 à 19h00 et le 24 de 11h00 à 15h30. Toutes celles et ceux qui désirent venir rendre hommage à Jean-François et se recueillir devant son cercueil, peuvent s'y présenter via l'entrée de la rue Frontispice.

Van 23 maart om 9u30 uur tot 24 maart om 15u30 zal in de Helihavenkazerne (Heli I) een rouwkamer worden ingericht.

Die zal toegankelijk voor het publiek zijn op 23 maart van 11u00 tot 19u00 en op 24 maart van 11u00 tot 15u30. Iedereen die eer wil betuigen aan Jean-François en wenst te rouwen voor zijn kist, kan dit doen via de ingang van de Frontispiesstraat. Er zijn parkeerplaatsen voorzien in de Frontispiesstraat (langs de kazerne). Het onthaal is in de Frontispiesstraat.

Les funérailles auront lieu le samedi 26 mars 2022 à 9h00 à la Basilique de Koekelberg.

De uitvaartplechtigheid zal plaatsvinden op zaterdag 26 maart 2022 om 9u00 in de Basiliek van Koekelberg.

Les funérailles de Jean-François Spelmans, le pompier qui a perdu la vie lors de l'incendie de l'ancien hôtel Sheraton à la place Rogier ont eu lieu ce samedi matin à 9h à la Basilique de Koekelberg. La ministre de l'Intérieur Annelies Verlinden (CD&V) lui a décerné à titre posthume la décoration civique de 1re classe pour acte de courage et de dévouement. Le sergent-major a également déjà été promu, à titre posthume, au grade d'adjudant.

https://www.facebook.com/100065062865216/videos/496226285330900/