Brandweerzone Vlaams-Brabant West
https://vlaamsbrabantwest.be/
Het grondgebied van de Brandweerzone Vlaams-Brabant West omvat 33 gemeenten. Gezamenlijk vertegenwoordigd dit een bevolking van 590.000 inwoners. Er zijn verschillende industriële risico's waaronder een aantal "Seveso" bedrijven hoge drempel. De nationale luchthaven "Brussels Airport" te Zaventem bevindt zich eveneens geheel op het grondgebied van de zone.
Gemeenten van de zone : Affligem, Asse, Beersel, Bever, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Grimbergen, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kortenberg, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Vilvoorde, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
LAAN I nr 57
B-1770 LIEDEKERKE
Afgevaardigden V.S.O.A. Vlaams Brabant West
Contact verantwoordelijk voor de comité HVZ.
Bart NOYENS (Verantwoordelijke leider)
Firefighter.VL@vsoa-g2.eu
Eric LABOURDETTE (Verantwoordelijke leider)
firefighter@vsoa-g2.eu
Christian WALCKIERS
christian.walckiers@zvbw.be
Gerrit WYNS
gerrit.wyns@zvbw.be
Gaëtan LACANTE
gaetan.lacante@zvbw.be
Kevin CARION
kevin.carion@zvbw.be
BOC donderdag 19 december 2024
- Agenda :
1. Goedkeuring van het vorige verslag
2. Kennisgeving dossier terugvordering lonen 2015
In het kader van de invordering van onterecht betaalde voorschotten aan het operationeel personeel bij de opstart van de zone, werd op 16/10/2020 een vonnis geveld door de Arbeidsrechtbank van Brussel. Daarin werd de zone in het ongelijk gesteld. Het zonecollege besliste ter zitting van 7/12/2020 om in beroep te gaan tegen deze beslissing en ging akkoord met het voorstel van onze raadsvrouw om de intenties van de tegenpartij af te wachten en, wanneer zij in beroep gingen, incidenteel beroep aan te tekenen of, in geval de tegenpartijen berusten, zelf in beroep te gaan tegen het gewezen vonnis.
Gelet op het gunstig arrest van 14/06/2022 van het Arbeidshof te Brussel, waarbij:
- het hoger beroep van de Hulpverleningszone gegrond werd verklaard, hetgeen betekent dat onze vordering ten aanzien van de brandweerlieden in terugbetaling van het teveel betaald loon gegrond werd verklaard en de brandweerlieden dit bedrag moeten terugbetalen
- het hoger beroep van de brandweerlieden ongegrond werd verklaard, wat betekent dat hun vordering tot betaling van achterstallig loon ongegrond werd verklaard
- de brandweerlieden werden veroordeeld tot betaling van de kosten, zijnde € 1440 en de rechtsplegingsvergoeding, zijnde €1560
- de verschuldigde bedragen en interesten (berekend tot 4/7/2022) werden vastgelegd
Intussen ontvingen betrokkenen van hun advocate, Mr. Excelmans (van de tegenpartij), op 6/10/22 een mail waarin het eindarrest werd meegedeeld en tevens werd bericht dat een cassatieprocedure weinig slaagkansen heeft. Er werd hen geadviseerd om de bedragen zo snel mogelijk te voldoen om bijkomende kosten te vermijden én om contact op te nemen met de personeelsdienst, indien ze een afbetalingsplan wensten voor het teruggevorderde loon.
Op 3 november 2022 werd, in overleg met onze raadsvrouw, beslist om het vonnis te betekenen, behalve voor de brandweerlieden die op dat ogenblik reeds terugbetaalden of de vraag stelden naar het bekomen van een afbetalingsplan. Op die manier kon de betekening gebeuren samen met de advocaat van de gemeente Zaventem, dit om de hieraan verbonden kosten te beperken
De cassatietermijn (3 maanden) start op het moment van de betekening; wanneer dietermijn verstreken is, is het arrest definitief.
Voor diegenen die een afbetalingsplan hadden gevraagd vóór betekening van het vonnis, werd op advies van onze raadsvrouw de maximale termijn voor terugbetaling vastgesteld op 12 maanden en werd hen meegedeeld dat de interesten blijven doorlopen tot volledige betaling.
Het zonecollege d.d. 5 december 2022 besliste dat de maximale terugbetalingstermijn werd vastgesteld op 12 maanden, zowel voor de debiteurs die spontaan een afbetalingsplan hadden aangevraagd als voor hen die een afbetalingsplan hadden aangevraagd via de deurwaarder. Het zonecollege keurde eveneens goed dat de interesten blijven doorlopen tot de volledige schuld is terugbetaald.
Het zonecollege van 5 november 2024 beslist - in lijn met de collegebeslissing d.d. 5 december 2022 - om de debiteurs te dagvaarden wegens nakende verjaring van de openstaande dossiers.
3. Vernieuwde organisatievorm vanaf 2025
De zonecommandant presenteert de nieuwe organisatievorm vanaf 2025. Deze organisatievorm werd uitgetekend door het Directieteam naar aanleiding van de aanstelling van een nieuw directielid en daaropvolgende verschuivingen binnen de bevoegdheden van de verschillende directeurs.
- De directie Operationele voorbereiding wordt opgesplitst in directie 'Operaties' en directie 'Preparatie'. Er dient zo snel mogelijk een extra majoor/directeur te worden aangetrokken om vooral de dienst VTO te versterken.
- De vroegere beleidscel wordt de directie 'Strategie & Beleid'. De cel ICT wordt een dienst van de directie 'Bedrijfsvoering'.
De zonecommandant peilt naar de inbreng en inzichten van de vakorganisaties.
4. Ontwerp geconsolideerd personeelsplan
De zonecommandant presenteert het geconsolideerd personeelsplan met nog enkele amendementen en wijzigingen. Het zonecollege wordt gevraagd onderstaande bijsturingen in het personeelsplan ter goedkeuring voor te leggen aan de zoneraad. Bij het agenderen wordt rekening gehouden met het advies van de vakorganisaties dd. 19 december 2024.
Voor de opmaak van het personeelsplan werd rekening gehouden met de bepalingen van het koninklijk besluit van 28 november 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juni 2014 tot vaststelling van de criteria voor het bepalen van het personeelsplan van het operationeel personeel van de zones (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 december 2023).
Het personeelsplan zal voortaan worden opgemaakt in een geconsolideerde vorm voor alle personeelscategorieën ATP, OPS en ProDis samen. Gedetailleerde informatie per personeelscategorie (vooropgestelde formatie, huidige bezetting, functieverdeling in de directies en diensten...) wordt bijgevoegd in de vorm van een verduidelijkend personeelsbehoefteplan dat rekening houdt met de eindeloopbaanregeling en de leeftijdspiramide voor het operationeel inzetbaar personeel.
Het dient te worden opgemerkt dat dit aangepaste personeelsplan nog geen rekening houdt met de risicoanalyse die voor het nieuwe meerjarenbeleidsplan zal worden voorbereid. Deze nieuwe insteek wordt verwacht midden 2025 en zal mogelijk leiden tot andere inzichten
Administratief & Technisch personeel:
- Binnen de directie HRM wordt de functie van 'deskundige selectie en loopbaanbegeleiding' gewijzigd in 'deskundige personeelszaken'. Door herschikkingen in het takenpakket van het team HRM blijkt dat er op dit ogenblik een grotere nood is aan een tweede medewerker voor de loonadministratie (functiebeschrijving van deskundige personeelszaken) ter versterking en als backup.
- De 2 functies van administratief medewerkers secretariaat van de voormalige Beleidscel (nu directie Strategie & Beleid) worden van naam gewijzigd in 'administratieve medewerkers onthaal' en worden aan de directie HRM toegevoegd.
- Een administratief medewerker secretariaat (C) wordt gecreëerd door de verplaatsing van de vacante functie administratief medewerker preventie (C) - secretariaat in de directie Risicobeheersing naar de directie Strategie & Beleid.
- De functies sportdeskundige, preventieadviseur niv 2 en deskundige DGH krijgen hun plaats binnen het HRM team.
- De functie zonearts zal deel uit maken van de Directie Strategie & Beleid.
- Binnen de directie Risicobeheersing wordt de functie van deskundige brandpreventie (B) omgezet naar specialist brandpreventie (A). Dit gezien de steeds groter wordende werklast inzake bouwtechnische brandpreventie door ontwikkeling van nieuwe projecten in ons verzorgingsgebied (onder meer in de omgeving van de Nationale luchthaven en Brucargo).
Operationeel personeel:
De operationele graden binnen de 3 afzonderlijke kaders van het operationeel personeel worden in het nieuwe personeelsplan voortaan geclusterd. Concreet zal het personeelsplan verwijzen naar het aantal personeelsleden van het basiskader, middenkader en hoger kader. Het personeelsbehoefteplan suggereert alsnog de ideale verdeling per graad, maar de invulling ervan is niet bindend. Op deze manier worden verplichte mutaties bij bevorderingen vermeden en kan in de toekomst eerder competentiegericht worden geselecteerd.
Het personeelsplan wordt uitgebreid met de nieuwe personeelsgroep hulpverlener-ambulancier niet brandweer in functie van de reorganisatie van de ziekenwagendienst in kader van de nieuwe erkenningsnormen voorziekenwagendiensten. Voor het beroepskader zijn er 6 functies in het middenkader voorzien (coördinator-hulpverlener ambulancier) en 30 functies in het basiskader (hulpverlener-ambulancier). Ook het kader van vrijwilligers zal nog verdere dienen uitgebreid te worden. In een eerste fase focussen we op het regulariseren van de situatie uit het verleden. Enkele personeelsleden bevinden zich nog in het brandweerstatuut terwijl ze uitsluitend ingeschakeld worden als ambulancier.
De minimumbezetting beroepspersoneel van de brandweerposten wordt aangepast in kader van de reorganisatie van de ziekenwagendienst. Het is de bedoeling dat PIT en de eerste ziekenwagens dag en nacht zullen worden bestaft via permanentie (vaste planning) en niet langer via springbemanning. Op termijn zal ook de bemanning van de tweede lijn ziekenwagens worden herzien, maar dit zit nog niet vervat in dit ontwerp personeelsplan. De risicoanalyse die in 2025 wordt verwacht klaar te zijn, dient als basis voor het bepalen van de definitieve verhouding tussen het aantal brandweerman-ambulanciers of hulpverlener-ambulanciers niet brandweer.
In het beroepskader voorzien we 2 voltijdse equivalenten die kunnen worden aangewend om personeelsleden thematisch te detacheren naar de werkgroepen van het Brandweer België (BBSPB) en het Netwerk Brandweer (Vlaams niveau). De invulling gebeurt volledig budgetneutraal: de gepresteerde uren worden door het nationaal orgaan teruggestort naar de hulpverleningszones die personeelsleden ter beschikking stellen (deeltijds of voltijds).
Personeel Provinciale Dispatching:
Deze aanpassing van het personeelsplan voor ProDis gebeurt conform de aanbevelingen inzake 'leiderschap' via de externe procesbegeleiders Möbius en Bellaw. Nieuw overleg binnen de TaskForce ProDis 2.0 naar aanleiding van de aangebrachte bezorgdheden tijdens het BOC van 8 november 2024 resulteren in een de volgende personeelsformatie, namelijk:
- Installatie van een diensthoofd Dispatching (niveau A) op het personeelsplan (compensatie schrappen VTE op operationeel kader A-niveau kapitein).
- Aantal teamleiders optrekken van 5 naar 7 (niveau B) ten behoeve van een continue aanwezigheid van de teamleiders op de werkvloer.
- Het aantal dispatchers terugbrengen van 24 naar 21 (niveau C).
De zonecommandant peilt naar de inbreng en inzichten van de vakorganisaties.
5. Selectiereglement hulpverlener-ambulancier niet brandweerman
De zonecommandant peilt naar de inbreng en inzichten van de vakorganisaties.
6. Feedback bevraging organisatieschema officier (piramide - verenigd vakbondsfront)
De zonecommandant licht de stand van zaken toe. Hij koppelt de feedback van het directieteam terug aan de sociale partners.
CPBW 21-11-2024
1 Goedkeuring verslagen
Goedkeuring verslagen CPBW 11 september en 17 oktober 2024.
2 Arbeidsongevallen en agressie-incidenten
Overzicht AO en agressie-incidenten.
Update procedure melding agressie.
3.Maandverslag.
4.Jaaractieplan 2024 en 2025
Openstaande actiepunten 2024 zullen opgenomen in het JAP 2025.
5 BI - GF - WI Dräger PSS AirBoss
6 SOR Brand Hoogbouw SOR Brand Hoogbouw en one pager in bijlage. Advies comité?
7 Besturen van MUG voertuig Beslissing van het zonecollege in zitting van 5/11/2024.
8 Proces Aankoop & Indienststelling
Geen update of wijzigingen.
9 Afschilferende nekflappen R rhelmen
Geen update of wijzigingen.
10 Mogelijk veiligheidsrisico Dräger-helmen
Geen update of wijzigingen.
11 Beleid roken, alcohol, drugs
Geen update of wijzigingen.
12 Periodieke onderzoeken ProDis
CPBW 17-10-2024
1 Goedkeuring verslag vergadering 11 september 2024
2 Wijziging huishoudelijk reglement
3 Arbeidsongevallen en agressie-incidenten
4 Maandverslagen
5 Jaaractieplan 2024 en 2025
6 Periodieke onderzoeken ProDis
7 Welzijn ProDis (ergonomie)
8 Bestek signalisatiewagens
9 Procedure moederschapsbescherming
10 Aanstelling Externe Dienst Preventie en Bescherming
11 Proces Aankoop & Indienststelling
12 Afschilferende nekflappen Rosenbauerhelmen
Update vanuit netwerk preventieadviseurs: probleem doet zich niet voor bij andere zones (zij maken gebruik van helmen met nomex flappen), advies om dit verder te laten onderzoeken binnen logistiek.
13 Mogelijk veiligheidsrisico Dräger-helmen
14 Beleid roken, alcohol, drugs
15 Varia
In de varia is de tijd per persoon beperkt: er komen slechts korte mededelingen of meldingen aan bod. Indien uitgebreidere bespreking gewenst is, wordt gevraagd een agendapunt met toelichting in te dienen.
16 Volgende vergaderingen
CPBW 11/09/2024
1 Agendapunten elektronische procedure
Volgende agendapunten werden voorgelegd aan de CPBW-leden via elektronische procedure:
- Bestek aankoop ambulances
- BI en GF Gaspak Microchem 6000
- Procedure moederschapsbescherming
- Verslag vorig CPBW
- Maandverslagen april, mei, juni
- Overzicht arbeidsongevallen, woonwerkongevallen en incidenten 2024
- Overzicht agressie-incidenten ambuweb & abifire 2024
2 Arbeidsongevallen en agressie-incidenten
3 Maandverslagen
4 BI en GF draagbare stroomverdeler
Gebruiksfiche + bedieningsinstructie van de draagbare stroomverdeler die gebruikt wordt in het IGS
opstelveld.
Onduidelijkheid over beschermingsklasse: IP 44 of IP 67, VSOA stelt vragen over de gevolgde aankoopprocedure.
5 Proces Aankoop & Indienststelling
Update proces aankoop-en indienststelling.
6 SOR SPI-SOR-02-1.00 Verdacht pakket / Poederbrief
7 Afschilferende nekflappen Rosenbauerhelmen
Update omtrent afschilfering van de aluminium nekflappen van de Rosenbauerhelmen.
8 Mogelijk veiligheidsrisico Dräger-helmen
Vernomen vanuit NW logistiek: loskomende helmschalen. De losgekomen helmschalen kunnen herbevestigd worden volgens een procedure van Dräger.
9 D-Wipe
10 Beleid roken, alcohol, drugs
18/07/2024
Geachte Heer Gouverneur,
Graag brengen wij u op de hoogte over een probleem dat zich momenteel voordoet binnen de hulpverleningszone Vlaams-Brabant West. Maar de gevolgen hiervan hebben ook een impact op de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost.
De provinciale brandweer dispatching kampt al even met een zwaar tekort van personeel, dit is tijdens de inhuldiging van 31 mei nog onder de aandacht gebracht. Er is door de zone reeds een extra inspanning gedaan. In het najaar zouden er 7 nieuwe mensen starten binnen de dispatching, deze plaatsen werden reeds vacant verklaard. Maar op het College van 16 juli werd deze beslissing teruggedraaid en er zullen maar 5 personen meer worden aangeworven.
We vatten de feiten even samen in een tijdlijn:
Wij verwijzen o.a. naar de wijziging van het personeelsplan, goedgekeurd op de zoneraad d.d. 27 juni 2023, waarin de formatie van 5 teamleaders en 24 dispatchers goedgekeurd werden en het collegebesluit d.d. 21 augustus 2023 waar bij hoogdringendheid de procedure opgestart werd voor het aanleggen van een wervingsreserve voor de functie dispatcher.
Overwegende onze interpellaties op het BOC van 7 september 2023 en 10 oktober 2023 naar aanleiding van het structurele personeelstekort en de hoge werkdruk op de dispatching en de door de hulpverleningszone gemaakte beloftes hieromtrent;
Gelet op de openverklaring van 2 functies voor dispatcher door de zoneraad van 23 januari 2024 en nog 5 bijkomende functies in de zitting van 25 juni 2024, wat het totaal op 7 effectieve functies brengt;
Wij van het VSOA moeten dan vernemen dat aanvankelijk mensen bevestigd werden in hun aanstelling om dan enkele dagen later een verontschuldigende mail te krijgen die onder het mom van een 'administratieve fout' deze beslissing herroept!? Wij zijn niet op de hoogte of deze mensen reeds hun opzeg hadden gegeven in hun huidige job, maar dit is alleszins weinig professioneel te noemen, laat staan dat dit mensen ernstig in de (financiële) problemen kan brengen.
Op 16 juli ll. maakten wij hieromtrent onze bedenkingen over aan u, waarop de zonecommandant op 17 juli een antwoord formuleert en stelt dat de 'correctie' van de foute beslissing voorgesteld werd op het zonecollege van 16 juli 2024. (Beide mails zijn bijgevoegd in bijlage)
De verklaringen van de zonecommandant zijn echter vaag en alleszins geven ze ons nog steeds geen antwoord op onze vraag tot verduidelijking. Op vraag van de zonecommandant ontvangen wij via de zonesecretaris de opgevraagde documenten. Vreemd genoeg stellen wij vast:
- Het uittreksel over de zitting van het college van 16 juli 2024 vermeldt enkel de aanwezigheid van de zonecommandant en de zonesecretaris, geen van beiden bezitten de bevoegdheid om de politiek te binden en de zonecommandant bezit enkel een raadgevende stem.
Zes leden hebben, overeenkomstig de notulen, hun schriftelijk akkoord gegeven maar waren niet aanwezig!? Erwerd dus niet eens beraadslaagd? Dit roept uiteraard vragen op bij onze vakorganisatie. Is dit in overeenstemming met het huishoudelijk reglement van het college cfr. art. 59 van de wet van 5 mei 2007 - betreffende de civiele veiligheid?
Er wordt verwezen naar art. 47 van het huishoudelijk reglement, maar dat reglement hebben wij echter niet in ons bezit.
VSOA verzoekt de overheid om een kopie van dit huishoudelijk reglement en het besluit van het college waarin dit werd goedgekeurd.Wij stellen ons bovendien vragen bij de legitimiteit van dit college?Wij verwijzen hiervoor naar art 61 van de Wet betreffende de civiele veiligheid dat stelt:[...]Art. 61. Het college kan enkel geldig beraadslagen als de meerderheid van zijn leden aanwezig is.De besluiten van het college worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij staking van stemmen verdaagt het college de zaak tot een volgende vergadering.Indien de meerderheid van het college vóór de behandeling de zaak spoedeisend heeft verklaard of indien de zaak verdaagd werd tijdens een vorige vergadering na staking vanstemmen,
is de stem van de voorzitter beslissend.Het college kan in zijn huishoudelijk reglement de gevallen bepalen waarin en de nadere regels volgens welke de leden van het college op afstand kunnen deelnemen aan zijn vergaderingen.
De leden van het college die deelnemen aan deze vergaderingen op afstand worden beschouwd als aanwezig voor de naleving van de quorum- en meerderheid voorwaarden.Het college kan in zijn huishoudelijk reglement de gevallen bepalen waarin en de nadere regels volgens welke de beslissingen onderworpen zijn aan een schriftelijke procedure.
De leden van het college stemmen unaniem in met het gebruik van de schriftelijke procedure.Wanneer een lid van het college vraagt dat een aan de schriftelijke procedure onderworpen punt tijdens de vergadering besproken wordt, is dit punt niet langer onderworpen aan de schriftelijke procedure.[...]Kunnen u en uw diensten deze praktijken onderzoeken of in deze alles wel wettelijk en op een correcte wijze verlopen is?Zijn de processen correct gevolgd?
In kader van de openbaarheid van bestuur, kunnen wij via u een kopie van dit huishoudelijk reglement ontvangen?
Alvast bedankt om al deze zaken door te nemen.
BETREFT
Aanstelling dispatchers
DATUM
Brussel, 17 juli 2024
Geachte zonevoorzitter
Met enige verwondering nemen wij kennis van de 'soap' met betrekking tot de aanstelling van de dispatchers in uw hulpverleningszone. Sta ons toe te zeggen dat de geloofwaardigheid en het vertrouwen danig op de proef gesteld worden.
Wij verwijzen o.a. naar de wijziging van het personeelsplan, goedgekeurd op de zoneraad d.d. 27 juni 2023, waarin de formatie van 5 teamleaders en 24 dispatchers goedgekeurd werden en het collegebesluit d.d. 21 augustus 2023 waar bij hoogdringendheid de procedure opgestart werd voor het aanleggen van een wervingsreserve voor de functie dispatcher.
Overwegende onze interpellaties op het BOC van 7 september 2023 en 10 oktober 2023 naar aanleiding van het structurele personeelstekort en de hoge werkdruk op de dispatching en de door de hulpverleningszone gemaakte beloftes hieromtrent;
Gelet op de openverklaring van 2 functies voor dispatcher door de zoneraad van 23 januari 2024 en nog 5 bijkomende functies in de zitting van 25 juni 2024, wat het totaal op 7 effectieve functies brengt;
Moeten VSOA vernemen dat aanvankelijk mensen bevestigd werden in hun aanstelling om dan enkele dagen later een verontschuldigende mail te krijgen die onder het mom van een 'administratieve fout' deze beslissing herroept!? Wij zijn niet op de hoogte of deze mensen reeds hun opzeg hadden gegeven in hun huidige job, maar dit is alleszins weinig professioneel te noemen, laat staan dat dit mensen ernstig in de (financiële) problemen kan brengen.
Op 16 juli ll. maakten wij hieromtrent onze bedenkingen over aan u, waarop de zonecommandant op 17 juli een antwoord formuleert en stelt dat de 'correctie' van de foute beslissing voorgesteld werd op het zonecollege van 16 juli 2024.
De verklaringen van de zonecommandant zijn echter vaag en alleszins geven ze ons nog steeds geen antwoord op onze vraag tot verduidelijking. Op vraag van de zonecommandant ontvangen wij via de zonesecretaris de opgevraagde documenten. Vreemd genoeg stellen wij vast:
- Het uittreksel over de zitting van het college van 16 juli 1024 vermeldt enkel de aanwezigheid van de zonecommandant en de zonesecretaris, geen van beiden bezitten de bevoegdheid om de politiek te binden en de zonecommandant bezit enkel een raadgevende stem.
Zes leden hebben, overeenkomstig de notulen, hun schriftelijk akkoord gegeven maar waren niet aanwezig!? Er werd dus niet eens beraadslaagd? Dit roept uiteraard vragen op bij onze vakorganisatie. Is dit in overeenstemming met het huishoudelijk reglement van het college cfr. art. 59 van de wet van 5 mei 2007 - betreffende de civiele veiligheid? Er wordt verwezen naar art. 47 van het huishoudelijk reglement, maar dat reglement hebben wij echter niet in ons bezit.
VSOA verzoekt de overheid om een kopie van dit huishoudelijk reglement en het besluit van het college waarin dit werd goedgekeurd. Wij stellen ons bovendien vragen bij de legitimiteit van dit college.
Wij verwijzen hiervoor naar art 61 van de Wet betreffende de civiele veiligheid dat stelt:
[...]
Art. 61. Het college kan enkel geldig beraadslagen als de meerderheid van zijn leden aanwezig is.
De besluiten van het college worden bij meerderheid van stemmen genomen.
Bij staking van stemmen verdaagt het college de zaak tot een volgende vergadering. Indien de meerderheid van het college vóór de behandeling de zaak spoedeisend heeft verklaard of indien de zaak verdaagd werd tijdens een vorige vergadering na staking van stemmen, is de stem van de voorzitter beslissend.
Het college kan in zijn huishoudelijk reglement de gevallen bepalen waarin en de nadere regels volgens welke de leden van het college op afstand kunnen deelnemen aan zijn vergaderingen. De leden van het college die deelnemen aan deze vergaderingen op afstand worden beschouwd als aanwezig voor de naleving van de quorum- en meerderheidsvoorwaarden.
Het college kan in zijn huishoudelijk reglement de gevallen bepalen waarin en de nadere regels volgens welke de beslissingen onderworpen zijn aan een schriftelijke procedure. De leden van het college stemmen unaniem in met het gebruik van de schriftelijke procedure. Wanneer een lid van het college vraagt dat een aan de schriftelijke procedure onderworpen punt tijdens de vergadering besproken wordt, is dit punt niet langer onderworpen aan de schriftelijke procedure.
[...]
Het personeelsplan van 10 oktober 2023 werd eveneens aan het schrijven toegevoegd.. Na controle blijkt dit helemaal niet up-to-date te zijn. Moeilijk om dan vast te stellen of er daadwerkelijk fouten gemaakt zijn, of dat dit ons enige duidelijkheid kan verschaffen.
VSOA moet vaststellen dat op bijna elk BOC een wijziging van het personeelsplan wordt vastgesteld en nieuwe functies worden toegevoegd, maar een vaste waarde als dispatcher invullen blijkt dan toch een moeilijke opgave.Verschillende personeelsleden krijgen nieuwe functies aangeboden omdat hun functie niet langer relevant is en heroriëntering zich opdringt, maar voor VSOA blijft er nog steeds een hoge prioriteit rusten op de correcte invulling van het personeelskader van PRODIS. Dit standpunt wordt ons ingegeven vanuit het oogpunt van het welzijn van het personeel en de veiligheid van de interventieploegen.
De werklast en de uitrol van een deugdelijk organigram voor PRODIS kunnen echt niet meer op zich laten wachten. Wij verzoeken de overheid dan ook om daadkracht en duidelijkheid.
Overeenkomstig art. 23 van het koninklijk besluit van 28 september 1984 - tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel - verzoekt VSOA om dit punt te agenderen op het BOC van uw hulpverleningszone
Namens VSOA-sector hulpverleningszones
In de zitting van 4 december 2023 besliste het zonecollege burgemeester Irina De Knop (Lennik) aan te
stellen als voorzitter van onze zone, als opvolger van burgemeester Walter Vansteenkiste (Wemmel) die
ontslagnemend was.
Het college stelde tevens burgemeester Willy Segers (Dilbeek) aan als eerste ondervoorzitter en
burgemeester Hans Bonte (Vilvoorde) als tweede ondervoorzitter.
In aanvulling op de besproken punten van de plenaire vergadering van 05/09/2023 met het personeel van ProDis te Asse, de bespreking van het extra agendapunt op het BOC van 07/09/2023 en de set maatregelen die door het commando al werd genomen (D0 2023.15) om de situatie op ProDis te stabiliseren, was er al beslist om een specifieke werkgroep op te richten.
Deze werkgroep behoeft een specifieke samenstelling. Voorstel is om de vertegenwoordiging in evenwicht te houden: voor WG de zoco en de directeur operationele voorbereiding, voor de WN S., D. en R., voor de vakorganisaties G. J.van ICT wordt als technisch expert bijgevoegd.
Indien dit voor iemand van jullie niet OK is, gelieve mij te contacteren.Ingevoegd het beknopt verslag van het 'overleg opstart werkgroepen' voor syndicaal overleg op vrijdag 25 augustus 2023.
VSOA vraagt om uw advies op VSOA vraagt om uw advies op officieren dienstregeling
Wachtdiensten
Tijdens de wachtdienst hebben zij de functie van wachtofficier. De diensten vangen aan om 7u of 19u en duren hetzij 12u; hetzij 24u. Zij voeren dan zowel operationele als administratieve taken uit.
Als basis wordt een jaarplanning gemaakt waarbij elke officier 24u van wacht is op elke 8e dag (=basisjaarplanning).
Lees veel meer ? Lees onze nieuwsbrieven. Onze filialen ontvangen ze per e-mail.Kiezen voor VSOA betekent...
Correct en regelmatig per e-mail op de hoogte worden gehouden van nieuws of resultaten van onderhandelingen, uw mening geven over projecten, gratis geabonneerd zijn op nieuwsbrieven, website, enz....
Word lid van het VSOA !
VSOA vraagt om uw advies op nieuwe nota mutatieregels
Wat is muteren? Muteren is: veranderen van dienstregime en/of brandweerpost binnen onze zone. Een aanvraag tot mutatie is een verbintenis en engagement om je effectief te verplaatsen, indien de mogelijkheid bestaat. De aanvraag is dus niet vrijblijvend maar bindend.
Wie kan muteren? Personeelsleden die het aanvraagformulier via intranet hebben ingevuld.
Ieder personeelslid kan een aanvraag tot mutatie indienen, ook stagiairs. Je kan echter pas muteren wanneer je benoemd bent in je graad.
Opgelet: Wanneer je muteert binnen je huidige graad blijf je minstens ....
Lees veel meer ? Lees onze nieuwsbrieven. Onze filialen ontvangen ze per e-mail.
Kiezen voor VSOA betekent...
Correct en regelmatig per e-mail op de hoogte worden gehouden van nieuws of resultaten van onderhandelingen, uw mening geven over projecten, gratis geabonneerd zijn op nieuwsbrieven, website, enz....
Word lid van het VSOA !
Geachte zonevoorzitter
Geachte zonecommandant
VSOA stelt vast dat dienstnota aangaande de verlofregeling die door de hulpverleningszone onder het personeel verspreid werd niet overeenstemt met wat in het arbeidsreglement opgenomen is (of onderhandeld werd). Wij verwijzen naar het arbeidsreglement zoals goedgekeurd door de zoneraad in zijn zitting van 30 september 2022 (zie bijlage) waarin geen nadere regels opgenomen werden met betrekking tot opnemen van het verlof.
VSOA herinnert eraan dat overeenkomstig Art. 2 van de wet van 1974 ot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel de vakantie- en de verlofregeling onderhandelingsmaterie betreft!
Wij verzoeken u dan ook om onmiddellijk de nodige acties te initiëren teneinde een verdere escalatie te voorkomen. VSOA eist de onmiddellijke intrekking van de dienstnota aangaande de verlofregels
Bij uitblijven van acties hieromtrent, zien wij ons genoodzaakt de hogere overheid te informeren en eventuele verdere acties te overwegen.
Eens te meer wordt door deze actie van de zonecommandant, en bij uitbreiding de brandweerzone Vlaams-Brabant West, weinig respect getoond voor de vigerende wetgeving en wordt bij wijze van spreke een middelvinger richting de vakbonden opgestoken. Laat staan dat u uw waardevolste kapitaal, het personeel, respecteert!?
Voor VSOA is de maat dan ook vol!
Hopende op een spoedig antwoord en reactie
Beste Leden van het VSOA
Er is de laatste dagen heel wat onduidelijke en soms ook foutieve communicatie verspreid met betrekking tot de onderhandelingen over het arbeidsreglement en de houding van VSOA. Met deze mail willen wij u in de eerste plaats duiding geven bij de voorlopig afwachtende houding vanuit VSOA. Ondanks de constructieve onderhandeling en een duidelijk signaal van de zonevoorzitter naar de zonecommandant willen wij toch niet hals-over-kop meegaan zonder onze leden te bevragen
- VSOA heeft zich officieel nog niet akkoord verklaard met het voorliggende arbeidsreglement omdat:
- Wij niet onze mening maar die van onze leden vertegenwoordigen
- De zoneleiding de druk op de vakbonden legt ondanks het feit dat zij voor de 4de maal hun beloften niet nakomen (zie protocol 2017 in bijlage) en dit ondanks tussenkomsten van de sociale inspectie het afwerken voor zich uit blijven schuiven
- Het voorliggende voorstel uitgaat van een belofte dat het volledige arbeidsreglement klaar moet zijn op 31/12/2022, maar dat bij ondertekening voor akkoord er geen weg terug is, ook al is dit arbeidsreglement (en zijn ontbrekende bijlagen) niet af
- Wettelijk is er een onderhandelingstermijn van 30 dagen die ons tijd geeft tot 02 juli 2022. De zone verkondigt dat zij dit absoluut willen goedkeuren op het zonecollege van juni, maar op 4 juli e.k. is er nog een zoneraad waar dit perfect nog op de agenda kan geplaatst worden. Dus strooit men iedereen weer zand in de ogen en verhoogt men de druk. Men wou dit bypassen met een engagementsverklaring, maar deze is onwettelijk en houdt geen rekening met onze leden
- De overstap naar de 38 u week heeft een financiële impact voor ieder van jullie en wij willen zeker zijn dat jullie je hiervan bewust zijn. Bovendien zijn er nog inbreuken op artikel 5 van de arbeidstijdenwet(*), omdat niet elke post 'slechts' 38 u presteert. Ook deze moeten nog uit het arbeidsreglement geweerd worden
- Eigenlijk hebben we nog tijd omdat, gelet op de bepalingen van de arbeidstijdenwet (*) een wijziging in het uurrooster 3 maanden op voorhand moet gecommuniceerd worden. Wanneer de begindatum op 01 januari 2023 ligt, volstaat het dat deze pas in september gecommuniceerd wordt.
VSOA, als jullie vertegenwoordiger, wil eerst jullie mening weten alvorens wij hierover een standpunt innemen. In bijlage zenden wij alvast het voorliggende arbeidsreglement en de afgewerkte bijlagen mee, zodat jullie deze ook zelf kunnen beoordelen.
Verder vragen wij jullie om de korte enquëte in te vullen zodat wij een zicht krijgen op wat jullie willen. Pas nadien zullen wij dit standpunt kenbaar maken aan de zoneleiding.
Beste
Ter aanvulling
Ik verwijs graag naar de bijlage in de mail van 3/6/22, die een weergave is van de afspraak binnen het BOC.
De reden van de 'dringendheid' is dat het zonecollege toch een zekerheid wil dat er een akkoord is voor de invoering van het nieuwe arbeidsreglement alvorens hiervoor de nodige bijkomende personeelslede(8) aan te werven.
In het belang van de aangeworvenen leek het (ook binnen het BOC) belangrijk dat deze beslissing zo snel mogelijk genomen wordt, zodat de betrokkenen, zich kunnen voorbereiden bij hun huidige werkgever en dat ze ook effectief van start kunnen gaan op 1/9/22. Dit laat toe dat ze opgeleid kunnen worden tegen 1/1/23 (de invoering van de 38u). Dit zal enkel de werking van de ploegen ondersteunen.
In het belang van alle personeelsleden leek het (ook binnen het BOC) dat iedereen zo snel mogelijk duidelijkheid heeft wat er staat te gebeuren.
Bert Heylen | MajoorZonecommandant
Geachte zonevoorzitter
VSOA wil graag antwoorden op onderhavig mailverkeer
Het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel bepaalt in artikel 25 de wettelijke termijnen waarbinnen onderhandelingen dienen afgerond te worden.
VSOA beroept zich dan ook op deze wettelijke bepalingen om een gemotiveerd standpunt over te maken aan de zone. Het moet ons in de mogelijkheid stellen om onze achterban te consulteren. Daarenboven is een intentieverklaring een loutere wederzijdse intentie die onvoldoende garanties biedt, dat heeft uw zone al meermaals bewezen... Het ontbreekt bovendien aan een PV van het BOC!
VSOA begrijpt dus niet waarom 'hoogdringendheid' ingeroepen wordt en de druk naar de vakbonden geduwd wordt wanneer zij moet vaststellen dat de overheid voor de 4de maal, ondanks tussenkomst van de sociale inspectie en verwijzende naar het protocolakkoord van 11 januari 2017 (zie bijlage) nog steeds niet voldaan heeft aan de vooropgestelde timing. Telkens weer houdt men de ezel de wortel voor!? Wat zijn de garanties dat het deze keer wel zal lopen zoals afgesproken?
Een protocol voor akkoord betekent immers dat er geen weg terug is en de bepalingen ontegenprekelijk van toepassing zijn, ongeacht of de ontbrekende artikelen al dan niet zijn afgewerkt!
Verder wil VSOA formeel reageren dat voor de tweede maal de heer Udo VLASSELAERTS deelnam aan de onderhandelingen in het bijzondere comité. Geen van de syndicale partners bevestigde dat hij deel uitmaakt van hun afvaardiging. VSOA verwijst in deze naar het KB van 28 september 1984 dat duidelijk stelt:
Art.21. § 1. Elk onderhandelingscomité alsook elke afdeling en elke onderafdeling zijn samengesteld uit:
1°de afvaardiging van de overheid;
2°de afvaardiging van iedere representatieve vakorganisatie.
...
§ 2. De afvaardiging van de overheid met inbegrip van haar voorzitter en desgevallend, ondervoorzitter(s) van het comité, van de afdeling en van de onderafdeling bestaat uit maximum: - vijftien leden in de algemene comités; - tien leden in de sectorcomités, alsook in de in artikel 17, § 2, bedoelde afdelingen en in de in artikel 17, §§ 2bis en 2ter bedoelde onderafdelingen; - zeven leden in de bijzondere comités. De leden van de afvaardiging van de overheid worden door de voorzitter van elk comité, afdeling of onderafdeling gekozen uit de personen die, uit welken hoofde ook, bevoegd zijn om de betrokken openbare overheden te verbinden. De voorzitter en de ondervoorzitter(s) van het comité, de afdeling of de onderafdeling alsook de andere leden van de afvaardiging van de overheid kunnen zich laten vervangen door een behoorlijk gemachtigde afgevaardigde. De afvaardiging van de overheid mag zich doen vergezellen door technici.
In bijlage zenden wij ook een whatsapp fragment en een mail die wij onderschepten van dezelfde heer VLASSELAERTS, welke duidelijk de sociale verhoudingen in de zone en tussen de syndicale partners en de overheid onder druk zet. VSOA maakt zich sterk dat de betrokken persoon hier een rol opneemt als vertegenwoordiger van het personeel, eerder dan als technicus van de overheid.
.
Mogen wij u vragen met welk mandaat de heer VLASSELAERTS dan wel zetelt in het BOC? Indien dit als technicus van de overheid is, dan vragen wij met klem om bij een toekomstig BOC in de agenda te vermelden wie als technicus voor de overheid zetelt bij het betreffende agendapunt zodat hierover duidelijkheid geschapen wordt. Wij verzoeken ook om de heer VLASSELAERTS aan te manen tot sereniteit en enige discretie, teneinde de spanningen niet verder te doen escaleren.
VSOA betreurt bovendien ook dat de zonecommandant schrijft dat hij het 'jammer' vindt dat VSOA niet ingaat op een verzoek tot ondertekenen van het engagement. De zonecommandant heeft deze argwanende houding zelf gevoed door telkens opnieuw de vakbonden zand in de ogen te strooien, het protocol en de daaraan verbonden timing niet te respecteren en ondanks een tussenkomst van de sociale inspectie een onverschillige houding ten toon te spreiden.
VSOA is bereid zich constructief op te stellen om SAMEN te komen tot een deugdelijk en wettelijk correct arbeidsreglement, maar wij wensen dan ook op een correcte manier behandeld te worden door de zone.
Wij vragen dan ook formeel een reactie op bovenstaande
Bart NOYENS
Voorzitter Vlaanderen SLFP/VSOA
Geachte zonevoorzitter
Geachte zonecommandant
Wij stellen vast dat nog steeds niet al onze vertegenwoordigers een agenda, uitnodiging en/of de documentatie voor de officiële vergaderingezn ontvangen. Graag brengen wij u onze afvaardiging voor VSOA van uw hulpverleningszone in herinnering (zie tabel)
Mogen wij u verzoeken om uw secretariaat te vragen hun bestanden in deze aan te passen zodat de uitnodigingen voor de officiële vergaderingen telkens naar deze vertegenwoordigers verzonden worden opdat zij in de mogelijkheid zouden zijn om de agendapunten deugdelijk voor te bereiden
AFGEVAARDIGDEN VSOA
Eric LABOURDETTE
firefighter@vsoa-g2.eu
0475 86 75 85
Verantwoordelijk leider/voorzitter sector nationaal
Bart NOYENS
Firefighter.vl@vsoa-g2.eu
0456 30 17 61
Verantwoordelijk leider/voorzitter Vlaanderen
Geert JANSSENS
geert.janssens@zvbw.be
0475 81 96 59
Afgevaardige
Christian WALCKIERS
christian.walckiers@zvbw.be
0495 30 82 76
Afgevaardige
Geert LEMAIRE
lemairegeert@gmail.com
0485 41 93 29
Afgevaardige
Gerrit WYNS
gerrit.wyns@zvbw.be
0473 85 27 91
Afgevaardige
Het adres 'firefighter@vsoa-g2.eu geldt als het officiële correspondentieadres voor onze vakorganisatie
Brussel, 26 april 2022
Geachte zonevoorzitter ,
VSOA wenst volgende punten op de agenda van het bevoegde comité te plaatsen:
- VSOA verzoekt de overheid om een kopie van het advies verstrekt door de preventieadviseur/arbeidsgeneesheer en het CPBW aangaande de ligging, indeling en uitrusting van de sociale voorzieningen (Artikel III.1-39 van de CODEX)
- VSOA wenst een kopie van het advies van de interne en externe dienst PBW en het gemotiveerd advies van het CPBW aangaande de kleedkamers, wastafels en douches van de verschillende posten in de zone. (Zie artikel III.1-44, III.1-45, bijlage III.1-1, punten 2.3 douches van de CODEX).
- VSOA verzoekt om een afschrift van het advies van de IDPBW, EDPBW en het CPBW ivm de vestiaires van de verschillende posten van de zone (Artikel III.1-48 van de CODEX).
- VSOA verzoekt om een kopie van het advies van de IDPBW, EDPBW en het gemotiveerd advies van het CPBW aangaande de refters in gebruik in de verschillende posten van de zone (Artikel III.1-58 van de CODEX).
- VSOA verzoekt om een kopie van het advies van de IDPBW, EDPBW en het CPBW ivm de rustlokalen van de posten in het gebied (Artikel III.1-61 van de CODEX).
- VSOA verzoekt om een kopie van het advies van de IDPBW, EDPBW en het CPBW over de ruimte toegekend voor zwangere werkneemsters in de zone (Artikel III.1-62 van de CODEX).
- VSOA verzoekt om een kopie van het brandpreventieverslag van de verschillende posten van de hulpverleningszone.
- VSOA vraagt bijkomend of:
- De evacuatiewegen, uitgangen en nooduitgangen van alle posten zijn voorzien van veiligheidsverlichting en passende bewegwijzering door middel van pictogrammen (Artikel III.3-11).
- Evacuatiewegen, uitgangen en nooduitgangen en de wegen er naartoe zijn voorzienl van de correcte pictogrammen (Artikel III.3-11).
- Het evacuatieplan (en eventuele wijzigingen) voor advies aan het comité werden voorgelegd (Artikel III.3-13).
- Bij de ingang(en) van het gebouw en op elke verdieping een evacuatieplan opgehangen werd (Artikel III.3-13).
- Of er bij de ingang van het gebouw een interventiedossier ter beschikking gesteld wordt voor de hulpdiensten (Artikel III.3-21).
- Of gepaste draagbare blusapparaten opgehangen/voorzien worden op zichtbare en duidelijk aangegeven plaatsen (Artikel III.3-17).
- Controles en onderhoud van blusmiddelen wordt uitgevoerd volgens de instructies van de fabrikant of de installateur. VSOA wijst erop da in overeenstemming met de reguliere wetgeving data van de inspecties, het onderhoud en de bevindingen daarvan moeten worden bewaard en ter beschikking gesteld van het CPBW. VSOA vraagt wat de datum is van de laatste inspectie van deze brandbeveiligingsmiddelen? (Artikel III.3-22).
9. VSOA vraagt een kopie van het advies van de preventieadviseur en het CPBW inzake het interne noodplan? (Artikel III.3-23 van CODEX).
10. VSOA verzoekt om een kopie van het "brandpreventiedossier" (Artikel III.3-24).
11. VSOA verzoekt de hulpverleningszone een risicoanalyse uit te voeren m.b.t. de werk- en ruststoelen die werden aangekocht (Artikel VIII.1-3, &1 van de CODEX)
Herinnering: Art. 47 van het KB 28 september 1984: Wanneer een representatieve vakorganisatie aan de voorzitter van een overlegcomité schriftelijk vraagt een aangelegenheid betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk op de dagorde te plaatsen, dient hij het comité zo spoedig mogelijk bijeen te roepen, en uiterlijk dertig dagen na ontvangst van de vraag.
Brussel, 13 april 2022
Mijnheer de Zoneraadvoorzitter,
Bij deze bevestig ik u dat:
Bart NOYENS (Verantwoordelijke leider) Firefighter.VL@vsoa-g2.eu
Eric LABOURDETTE (Verantwoordelijke leider) firefighter@vsoa-g2.eu
Geert JANSSENS geert.janssens@zvbw.be
Geert LEMAIRE lemairegeert@gmail.com
Christian WALCKIERS christian.walckiers@zvbw.be
Gaetan LACANTE gaetan.lacante@zvbw.be
Gerrit WYNS gerrit.wyns@zvbw.be
De VSOA-afgevaardigden binnen uw zone zijn.
Gelieve alle documenten betreffende de prerogatieven van de vakorganisaties per mail naar deze personen door te sturen.
Zone:
In kader van de evaluatiecyclus zijn er twee vrijwilligers die via de beroepsprocedure beroep aantekenen tegen hun evaluatie.
TITEL 3. - DE BEROEPSPROCEDURE
Art. 165. Het personeelslid kan binnen een termijn van tien werkdagen, vanaf de betekening van het evaluatieverslag, beroep indienen per aangetekend schrijven of via elke andere drager met
bewijskracht en vaste datum bij de evaluatiecommissie. Dit beroep heeft opschortende werking.
Art. 166. De evaluatiecommissie is paritair samengesteld met :
1° een afgevaardigde per representatieve syndicale organisatie van de zone;
2° de commandant en de door de raad aangeduide personeelsleden, houders van een graad die ten
minste gelijk is aan de graad van het betrokken personeelslid.
Geen enkel lid van de commissie mag de echtgenoot, de ouder of een bloedverwant tot en met de derde graad zijn van het personeelslid.
Als er niet voldoende houders zijn van een graad die ten minste gelijk is aan de graad van het
betrokken personeelslid, zetelen personeelsleden van andere hulpverleningszones, houders van de
betreffende graden, in de commissie, na aanduiding door de raad waartoe het betrokken personeelslid behoort.
De functionele meerdere, vermeld in artikel 153, mag niet zetelen in de commissie.
De commandant is voorzitter.
Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Art. 167. De commissie geeft een gemotiveerd advies binnen de twee maanden volgend op het indienen van het beroep.
Binnen de twee maanden na ontvangst van het advies bevestigt de raad, op basis van dit advies, de evaluatie van de functionele meerdere of kent zij een van de andere vermeldingen vermeld in artikel 163 toe.
De beslissing van de raad die afwijkt van het advies van de commissie moet met bijzondere redenen worden omkleed.
Wanneer de commissie geen advies gegeven heeft binnen de termijn vermeld in het eerste lid, beslist de raad binnen de twee maanden volgend op het verstrijken van deze termijn.
De commandant neemt niet deel aan de beraadslagingen van de raad wanneer deze ertoe gebracht wordt om dergelijke uitspraak te doen.
Art. 168. Het personeelslid heeft toegang tot het dossier en wordt op eigen verzoek of wanneer de evaluatiecommissie dit nodig acht, gehoord. Het personeelslid kan zich laten bijstaan door een
persoon naar keuze. Deze persoon maakt geen deel uit van de commissie.
Indien, hoewel hij het zelf gevraagd heeft, het personeelslid of zijn verdediger, zonder geldig excuus, niet verschijnt, geeft de commissie haar advies.
Zelfs indien het personeelslid een geldig excuus kan inroepen, zodra de zaak het voorwerp van de tweede zitting uitmaakt, geeft de commissie advies.
Bovenvermelde artikels werden door door de raad gedelegeerd naar het college.
Het college heeft Kpt. Van Schepdael Hans, Kpt. Collier Pieter-Jan en mezelf aangeduid als vertegenwoordigers van de zone.
Graag vernemen we per kerende wie (1 persoon) er per syndicale organisatie zal aanwezig zijn.
De evaluatiecommissie zal samenkomen op donderdag 17 maart 2022 om 9.00 uur in het zonehuis te Liedekerke.
Beide vrijwilligers hebben uitdrukkelijk gevraagd om gehoord te worden.
We zullen de eerste uitnodigen om 10.00 uur en de tweede om 10.45 uur.
VSOA:
Teneinde op een objectieve wijze te kunnen oordelen hadden wij graag volgende dossierstukken:
- zoneraadbeslissing van aanstelling van deze stagiairs
- verslag functiegesprek
- verslagen functioneringsgesprek(ken)- evaluatieverslag
- het schrijven van de betrokken stagiairs ifv hun beroep
- de zoneraadbeslissing van delegatie naar het zonecollege
Met syndicale groeten
Bart Noyens
Verantwoordelijke leider
Voorzitter regio Vlaanderen
VSOA sector hulpverleningszones
Voorstel dienstregeling nav invoering 38u/week
Dag
In elke post met een permanentie worden 2 dagploegen van 3 personen voorzien in shiften van 12u.
Zij worden ingepland aan een ritme van 2
dagen werken en 2 dagen vrij.
Ze worden zodanig uitgeroosterd dat ze kunnen beschikken over 6 vrije weekends
per 12 weken
Hierdoor is iedereen gemiddeld 38u/week ingepland, zonder rekening te houden met verplichte opleidingen.
Zij kunnen hun verlof plannen onafhankelijk
van de collega's in 24u-ploegendienst. Er kan slechts één personeelslid
gelijktijdig in verlof.
Tijdens weekends kan dit enkel indien er een vervanger wordt gevonden.
Halle, Vilvoorde, Zaventem
In elke post wordt een 24u-ploegendienst voorzien bestaande uit 4 ploegen van 12 personeelsleden.
Zij worden, als basis, ingepland aan een ritme van 24u werken en 72u vrij.
Uitroostering:
- Gedurende het ganse jaar wordt elke dag 1 personeelslid 12u uitgeroosterd tijdens de nacht (Dit betekent: 1 maal per 12 shiften van 24u)
- Tijdens de maanden oktober tot en met mei wordt elke dag 1 personeelslid een volledige shift van 24u uitgeroosterd (Dit betekent: 1 maal per 12 shiften van 24u)
Hierdoor is iedereen gemiddeld 37,9u/week ingepland, zonder rekening te houden met de verplichte opleidingen.
Iedereen wordt gemiddeld 86,2 shiften per jaar ingepland; waarvan er gemiddeld 7,6 worden uitgeroosterd tijdens de nacht (12u).
Asse, Lennik, Londerzeel
In elke post wordt een 24u-ploegendienst voorzien bestaande uit 4 ploegen van 9 personeelsleden.
Zij worden ingepland aan een ritme van 24u werken en 72u vrij.
Uitroostering:
- Gedurende het ganse jaar wordt elke dag 1 personeelslid 12u uitgeroosterd tijdens de nacht (Dit betekent: 1 maal per 9 shiften van 24u)
- Tijdens de maanden november tot en met maart wordt elke dag 1
personeelslid een volledige shift van 24u uitgeroosterd (Dit betekent: 1 maal
per 9 shiften van 24u)
Dit wordt niet gedaan tijdens de herfstvakantie, de kerstvakantie en de krokusvakantie.
Hierdoor is iedereen gemiddeld 38,1u/week ingepland, zonder rekening te houden met de verplichte opleidingen.
Iedereen wordt gemiddeld 87,9 shiften per jaar ingepland; waarvan er gemiddeld 10,1 worden uitgeroosterd tijdens de nacht (12u).
Algemeen
- Beginuur
- Het beginuur voor de dagdienst en ploegendienst wordt gelijk. Nog te bepalen.
- Minimumbezettingen
Dag Nacht
Halle, Vilvoorde, Zaventem 10 8
Asse, Lennik, Londerzeel[1] 8 6
Dilbeek enkel geen
Deze bezettingen kunnen ingevuld worden door een combinatie van ingeplande personeelsleden, wissels, vrijwilligers en beroepsleden met opt-out.
- Maximaal aantal personeelsleden in verlof:
- Dagdienst
- 1 op weekdagen (maandag tot vrijdag)
- 1 op weekends (zaterdag en zondag) mits een vervanger
- Ploegendienst in Halle, Vilvoorde, Zaventem:
- 4 tijdens de maanden juni tot september
- 3 tijdens de maanden oktober tot mei
- Ploegendienst in Asse, Lennik en Londerzeel
- 3 tijdens de maanden april tot oktober en tijdens de schoolvakanties (herfst, kerst en krokus)
- 2 tijdens de maanden november tot maart, behalve tijdens de schoolvakanties (herfst, kerst en krokus)
- Aangepaste regeling dient te voorzien, zolang niet de 42 voorziene medewerkers voorzien zijn in één van deze posten.
- Groot verlof
- Verlof kan toegekend worden tot het maximum aantal. (er wordt geen rekening gehouden met ziekte, werkongeval, loopbaanonderbreking)
- Dit verlof dient goedgekeurd voor 31/1 van het lopende jaar.
- Dit verlof moet opgenomen worden, tenzij bij overmacht.
- Verlof aangevraagd 16 kalenderdagen op voorhand:
- Verlof kan toegekend worden tot het maximum aantal. (er wordt geen rekening gehouden met ziekte, werkongeval, loopbaanonderbreking)
- Indien toegekend na de 15de van de vorige maand en de minimumbezetting wordt door de toekenning van het verlof niet bekomen, wordt onmiddellijk een vervanger gezocht door de ploegoverste.
- Verlof aangevraagd minder dan 16 kalenderdagen op voorhand:
- Verlof kan enkel toegekend worden tot het maximum aantal, indien is voldaan aan de minimumbezetting.
- Hierbij mag gebruik gemaakt worden van een vervanger.
- Deze vervanger is gekend bij de goedkeuring.
- Op de 15de van de maand, worden voor de volgende maand reeds vervangers ingepland tot de minimumbezetting.
- Dit gebeurt op basis van de dan gekende afwezigheden in de betrokken maand.
- Vervangers:
- Vrijwilligers en beroepsleden vrij van dienst.
- Zij moeten rekening houden met de arbeidstijdenregels (max 60u in een week; 12u rust na een prestaties van 12u of langer)
- Zij geven hun beschikbaarheden op
- Polyvalentie van de vervanger is een pluspunt
- Uitgeroosterde diensten kunnen steeds onderling omgewisseld.
- Wissels met andere ploegen zijn steeds mogelijk.
[1] Lennik en Londerzeel pas indien alle 42 personeelsleden voorzien zijn.
Geachte,
Het VSOA stelt vast dat enkel de leden van de VSOA-afvaardiging binnen de zone worden opgeroepen maar dat geen enkele oproeping naar de vakorganisatie zelf wordt toegezonden, in tegenstelling tot wat in het koninklijk besluit van 28 september 1984 wordt vereist.
Het niet-naleven van die formele regels is van aard om afbreuk te doen aan het uitoefenen van de syndicale rechten.
Voor alle zekerheid herhaalt het VSOA het adres van VSOA groep FGGA waarnaar de oproepingen kunnen toegezonden worden: Boudewijnlaan 20-21 in 1000 Brussel.
Mailadres: firefighter@vsoa-g2.eu
Het VSOA verzoekt aldus dat de oproepingen met betrekking op syndicale prerogatieven naar volgende mailadressen worden gestuurd:
firefighter@vsoa-g2.eu
dominiek.peeters1@telenet.be
christian.walckiers@zvbw.be
geert.janssens@zvbw.be
Geachte dames en heer,
Mag ik aub DRINGEND jullie raad bij het volgende : Onze collega's van een volledige ploeg in Halle, zijn omwille van 2 positieve testresultaten COVID 19, en door contactracing gemeld dat zij in quarantaine moeten gaan. Nu meld onze directeur personeel, dat dit niet van tel is voor de brandweer en zij toch MOETEN komen werken.Klopt dit, of maakt het virus geen onderscheid tussen hulpverleners en zorgverleners en anderen?Volgens de website van sciensano zouden zorgverleners inderdaad zelfs na contact met hoogrisico, INDIEN ze de nodige PBM's droegen, niet in quarantaine.Hierbij 2 vragen :
- Er is echt wel groot verschil tussen de PBM's op de covid afdelingen en onze ambulanciers, waarbij onze mensen op voorhand bijna NOOIT weten of het al dan niet COVID betreft, enkel een vermoeden. Onze PBM's zijn naast handschoenen en een wegwerpoverall en een chirurgisch mondmasker : geen.
- Graag duidelijkheid inzake brandweerpersoneel, zijn wij nu wel of niet zorgverleners, of zijn dit enkel de brandweermannen die ook ambulanciers zijn en de ambulanciers niet brandweerman of ook de brandweermannen die geen ambulancier zijn, of geen van ons allemaal ?
Graag ook duidelijkheid inzake opleidingen (intern en extern), oefeningen.De regering stelt dat ALLE niet noodzakelijke contacten maximaal moeten vermeden worden (daarom zijn de cafés en restaurants moeten sluiten, niet omdat ze broeihaarden zijn). Behalve SIAMU en PAULO zijn er nog geen andere opleidingscentra gesloten, en gaan opleidingen gewoon door.
Zelfs de warme praktijkopleidingen, waarbij veelal verkeerdelijk wordt aangenomen dat men dan persluchtmaskers draagt, dit is een foute insteek want de uitgeademde lucht is dus absoluut niet gefilterd en bij besmet persoon zal dus verspreiding mogelijk zijn. Theoretische opleidingen moeten kunnen via teleconference.Graag dus duidelijke info, mogen opleidingen enof oefeningen nog doorgaan of niet niet, worden de BWscholen hiervan op de hoogte gebracht ? Gaat dit via KCCE ?
Tgv de nieuwe maatregelen, nogmaals een warme oproep om uitstel te voorzien voor de nieuwe competentieproeven (FGA) voor ooff en off vanaf 1 januari 2021, tot er een vaccin is uitgedeeld. Velen komen in de problemen om nog mee te doen met bevorderingsproeven voor einde dit jaar, omdat de cursussen zijn opgeschort geweest in voorjaar.
Alvast dank voor uw reactie.
Dominiek Peeters
VSOA
Geachte dames en heren van het zonecollege,
Gezien onderstaande mail, en tevens de "angstaanjagende en dramatische Corona-cijfers", vraagt VSOA de agendapunten in bijlage op te nemen voor het eerstvolgende BOC.
Wij vragen per direct een overleg (kan ook via google meet) inzake minimaal de eerste 3 punten die wij in bijlage hebben opgelijst, dit omdat onze organisatie zorgverleners van de eerste lijn inzet, en de werkgever alles moet doen om alle mogelijke risico's weg te nemen of maximaal te beperken : (wij hernemen ze hieronder)
1. VSOA vraagt dringend duidelijkheid omtrent het BCP met de bemerkingen van ACV en VSOA in verwerkt. Wij wensen vooraf duidelijke afspraken inzake het tekort aan uren door uitroostering, indien opnieuw BCP wordt ingevoerd, ook afspraken omtrent overzetten verlof en recuperatie-uren naar 2021.
2. VSOA vraagt om per direct intreding van TELEWERKEN voor administratief personeel, voor ALLE administratieven, ongeacht of de directeur dit zelf wil of niet, conform de richtlijnen van de federale overheid. Welk kan gesteld worden dat er dagelijks bvb tussen 11u en 12u VERPLICHT vergadering (uitgezonderd wie ziekteattest heeft of in verlof is) is per dienst (of overkoepelende diensten) via google meet.
3. VSOA vraagt onderhandeling omtrent de ONTBREKENDE richtlijnen inzake quarantaine, en die nu "op puur toeval" worden genomen. Wij krijgen meldingen dat de personeelsdienst niet weet wat er dient te gebeuren dat de directeur personeel "cavalier seule" speelt, en zelfs vragen stelt aan een werkgever van een vrijwilliger die in thuissituatie gezinsleden heeft die positief resultaat hebben inzake COVID-19. Wij krijgen ook meldingen dan personeel dat verplicht naar huis wordt gestuurd, tenzij er dan onder minimumbezetting komt dan mag men niet naar huis maar moet iedereen constant mondmaskers dragen. Dit kan voor VSOA absoluut niet. Vooral omdat we dit vorig BOC om duidelijkheid hebben gevraagd, men ging dit zeker niet doen in onze zone want dan kan men alle ambulanciers naar huis sturen, en nu gebeurt het dus wel zonder enige afspraak/overleg/akkoord !!!
Inzake punt 3 hierboven verwijzen wij naar vorig BOC, waarin we dit duidelijk hebben aangekaart, dit is summier opgenomen in het verslag onder punt 10 (zie bijlage 2).
Ook graag standpunten/reacties op onze mails inzake CPBW van 15/10/2020 aub, wij vragen een mogelijkheid om dit via google meet te organiseren.
Graag dringend uw standpunt/reactie in deze aub., waarbij wij overtuigd zijn dat u uiteraard als werkgever uw verantwoordelijkheid neemt en met ons deze crisis zal bestrijden.
Geachte,
Wij betreuren het feit dat er nog altijd geen verslag van de vorige vergadering is doorgestuurd, dit kan echt niet, MOET binnen de 15 dagen na de vergadering worden doorgestuurd. In bijlage onze agendapunten voor VSOA, ons lijkt het onmogelijk om alles te onderhandelen/overleggen in 2u tijd.
Wij verwijzen ook naar gevraagde agendapunten in het verleden die nog steeds niet of onvoldoende zijn overlegd/onderhandeld en dus (nog) niet zijn afgehandeld. (zie bvb bijlage agendapunten voor CPBW 27/2/2019).
Wij zijn tevens vragende partij dat vergaderingen bij voorkeur doorgaan via Google Meet, ipv fysieke aanwezigheid, ongeacht de mogelijke afstandsmaatregelen. Wij gaan er tevens van uit dat wij als CPBW, de verantwoordelijkheid hebben de werkgever te wijzen op de alarmerende situatie en de federale maatregelen, zoals telewerken, schorsen van opleidingen/oefeningen, vergaderingen via Google Meet, ... strikt na te leven, ongeacht de zogezegde mogelijkheden van afstand bewaren, en ontsmettingsmogelijkheden (dit zonder de mogelijkheid aan een leidinggevende om te oordelen dat dit niet zou kunnen voor diens afdeling/dienst)
Bij deze dienen wij u te melden dat voor VSOA onze vraag blijft bestaan, omdat al onze leden de overgang naar de referentieperiode van 4 maanden wil gaan maar de meerderheid van ONZE leden wenst zoals eerder aangegeven dit te doen met de verschoven referentieperiodes. (zie mail van D. Keymolen op 23/9 om 07u30)
Na de mail van ZVBW gisteren op 1/10 hebben wij opnieuw onze leden bevraagt, en voor VSOA hebben wij mandaat om over te gaan naar referentieperiodes van 4 maanden, waarbij deze 1 maand later aanvangen en eindigen dan die van het operationeel personeel.
De wetgeving arbeidstijd van 2000 voor openbare diensten laat dit toe, daar waar dit niet kan voor het oeprationeel personeel gezien deze referentieperiodes van 4 maanden specifiek vastliggen in de arbeidstijdwet voor het operationeel beroepspersoneel van de hulpverleningszones van 19/4/2014.
Als men dan toch gelijkheid wil met operationeel personeel vragen wij voor het administratief personeel ook :
dus ook +50 en -50 wat recuperatie-uren betreft; ook operationaliteitspremie; ook jaarlijkse loonschaalstap en 4 à 5 jaarlijkse loonschaalsprong; eindeloopbaan en VVP; 24u-shiften; ...
ALS de zone vasthoudt aan de referentieperiodes van operationeel personeel, en indien geen consensus bij de vakorganisaties en dan behoud van maandelijkse afrekening van de recuperatie-uren, is dit ook niet gelijk aan het operationeel personeel.
VSOA kan met het laatste voorstel dus NIET AKKOORD gaan, en blijft achter hun eerder geformuleerd voorstel staan :
AKKOORD met Behoud voorstel : rekenen per (verschoven) referentieperiode (1/2 - 31/5 || 1/6 - 30/9 || 1/10 - 31/1)
Weer een overwinning voor VSOA Hulpverleningszones in ZVBW, met name vernietiging door Binnenlands Bestuur - Provinciegouverneur, inzake GSM-Policy.
Op basis van onze klacht, is dit besluit van de zone vernietigd, wegens niet correct toepassen van het syndicaal overleg !
Zie bijlage ("vernietiging GSM-policy door gouverneur") schrijven van de provinciegouverneur wat betreft vernietiging.
Dit wordt vandaag nog aan onze collega's - leden - officieren overgemaakt